Saturday, 3 December 2016

Tak Payah Polis, Jika Saya Terlibat Altantuya, Isteri Saya Mesti Dah Berbuat Sesuatu Kata Najib. #PAU2016

Najib hari ini secara terbuka bercakap tentang Altantuya dalam persidangan #PAU2016 buat pertama kalinya. 
Memetik laporan dari KiniTV, Najib dipetik sebagai berkata, Datin Seri Rosmah Mansor sudah tentu akan melakukan sesuatu sekiranya mendapati dirinya tidak setia.


"Setiap kali ada pembunuhan, ah saya terlibat. Tak payah polis kalau saya terlibat Altantuya, isteri saya dah berbuat sesuatu dah".
"Ya, walaupun saya dah sumpah dalam masjid, bangkit lagi cerita, takde evidence langsung, langsung takde".

"Ini baru Kevin Morais pun kata saya terlibat, kononnya, takde kena mengena langsung"kata Najib secara berseloroh dalam ucapan penggulungannya pada Perhimpunan Agung Umno 2016 di PWTC hari ini. 
Dalam ucapan yang sama Najib turut memuji kebaikan 1MDB yang menghantar ramai orang menunaikan haji setiap tahun.

"Wang 1MDB rugi berapa billion, 42 billion katanya, takde pun. Sekarang neh dah terjawab banyak, senyap pula, lain pula cerita bangkit. Tetapi jasa 1MDB 1,200 setiap tahun imam dan ketua kampung naik haji".

"Janganla semuanya tu nak hempap atas saya, seolah-olah saya yang bertangungjawab segala-galanya", kata Najib lagi. 

Selepas Dikritik Hisap Curut, Menteri Azalina Dengan Pantas 'Sorokkan' Account Instagram.

Sejak pagi tadi. Media sosial hebohkan satu screenshot yang merujuk kepada seorang menteri wanita di Malaysia yang kononnya menghisap curut.

Ia adalah tentang Azalina Othman.

Apa yang berlaku ialah ;

1. Seorang netizen ini membuat satu carian tentang #FGVLondon.

2. FGV ialah merujuk kepada Felda Group Holdings.

3. Antara gambar yang muncul keluar ialah dibawah ini ;


4. Individu itu pun screenshot gambar tersebut.

5. Dan menghebahkan di media sosial. Ketika ini gambar tersebut heboh di WhatsApp dan Facebook.

6. Walaupun agak samar tetapi nampak memang macam Azalina sedang memegang curut.

7. Untuk kepastian, aku pun ke Instagram kerana mahu memeriksa sendiri kesahihan penyebaran gambar itu.

8. Namun apa yang mengejutkan ialah, account Instagram Azalina Othman telah diset kepada privasi. Eh, kenapa tiba-tiba?

9. Jika dirujuk kepada paparan gambar di atas, jelas la dua perkara iaitu ;

i. Individu yang screenshot gambar itu TIDAK FOLLOW Azalina bagi membolehkannya melihat gambar tersebut.

ii. Individu itu 'mungkin' terserempak dengan gambar tersebut ketika melakukan carian tentang #FGVLondon.

10. Dalam gambar di atas, Azalina memuatkan caption seperti berikut : "FGVMafia kat London tengah tunggu pengerusi FGV" (dialihbahasa). Disaat peneroka kegelisahan memikiran saham FGV yang merosot, kelihatan mereka di pihak atasan bergembira kesantaian ya..

Carian kami.


Instagram Azalina diset kepada privacy.



Apakah benar tindakan Azalina setkan account tersebut kepada privacy ada kaitan dengan penyebaran gambar di atas? Hanya Azalina yang dapat menjawab persoalan tersebut.

Baru-baru ini, Felda dikecam orang ramai berikutan memotong wang khairat kematian sehingga 50% banyaknya disebabkan atas alasan saham FGV. Saham FGV direkodkan jatuh menjunam dan peneroka gagal mendapatkan pulangan seperti yang dijanjikan sebelum ini. Baca disini tentang itu.

Inilah Kisahnya Bagaimana UMNO & TG. Hadi Awang Mempermainkan Umat Islam Dalam Isu Hudud & #RUU355.

RUU 355 DAN ROHINGYA, APA KAITANNYA? 

Sidang pembaca yang disantuni sekalian. Saya sudah seringkali manulis untuk menerangkan pendapat saya atau berkongsi sedikit ilmu yang ada pada saya dengan bahasa perundangan atau bahasa standard yang serasi dengan gaya penulisan saya. 

Ada yang mendapati sukar untuk menghayati dan memahami sepenuhnya apa yang saya tulis. Ini mungkin menyebabkan hujahan dan poin yang saya kemukakan tidak berbalas secara ilmiah tetapi hanya disambut dengan sanggahan togel sahaja oleh mereka yang tidak bersetuju dengan penulisan saya itu. 

Maka kali ini untuk kelainan, saya perturunkan sahaja satu penulisan dengan gaya bahasa mudah dan santai di bawah ini untuk santapan mata dan intelek semua. Mari kita sama-sama pakat melihat hasilnya. 


ISU RUU AKTA 355 DITENGGELAMKAN DENGAN DEMO BERSAMA NAJIB MENYOKONG ROHINGYA 

Sewaktu Hudud dibentangkan di Dun Kelantan, maka meraung menangislah Adun2 Umno di Dun Kelantan kononnya menyokong Hudud. Tersenyum lebar Adun2 Pas melihat Umno dah insaf. Pak MB pun kata, jika gagal Hudud kali ini jawatan MB akan dipertaruhkan. 

Nik Amar pun dengan garangnya memberi warining kat Umno, jika kali ini Umno kencing lagi, maka Pas akan batalkan 'gencatan senjata' dengan Umno. Akhirnya, apa yang terjadi? 

Bila gagal, Hadi memberi alasan, Hudud tidak boleh dilaksanakan sekarang. " Kena ada kereta dulu, baru boleh buat undang2 jalanraya". 

Baru kita faham, selama ini kereta pun belum ada rupanya. Ok, kita lupakan Hudud dulu. Masuk pula kisah RUU Akta 355. Kenapa perlu pinda? 

Prinsipnya adalah untuk memperkasakan Mahkamah Syariah. Prinsipnya amat baik, ramai yg sokong prinsip ini. Apatah lagi, pindaan terhadap akta berkaitan Mahkamah Syariah ini bukan kali pertama diadakan. Umno (kerajaan) lebih awal melakukannya sebelum ini. 

Tiada sebarang masalah, setelah dibentangkan dan dibahaskan di Parlimen, walaupun Arwah Tok Guru Nik Aziz adalah di antara yg tidak menyokong akta ini atas ijtihadnya bahawa pindaan ini tidak menepati hukum Hudud, namun akta ini tetap lulus di Parlimen. 

Tiada penangguhan berkali2 sewaktu ingin dibawa ke Parlimen waktu itu. Pada sesi Sidang Parlimen 6 bulan yg lalu, setelah berpakat, maka seorang Menteri Umno, Azalina Said mencadangkan agar usul persendirian MP Marang (Hadi) diberi 'keistimewaan' melangkaui usul2 lain, disegerakan untuk dibaca dalam Parlimen. 

Cadangan Azalina 'tomboi' ini disokong oleh seorang lagi MP Muslimah dari Umno. Ertinya, Umno yg cadang, Umno yg sokong, tapi yang jadi tukang baca adalah Hadi. 

Maka, Hadi pun bangun dan baca tajuk RUU Akta tersebut seperti yang terkandung di dalam skrip ditangan. Lebih kurang 3, 4 minit, MP Marang ini duduk dengan selamba. Speaker pun bertanya, " Adakah MP Marang mahu huraikan sekarang akta tersebut, atau mahu hurai pada siri akan datang?". 

Hadi pun bangun teragak2, lantas menjawab, " Saya mohon HURAIKAN pada sesi akan datang". Sekali lagi dia duduk dengan selamba. 

Rakyat, terutamanya umat2 Islam dan tentulah paling teruja ahli2 dan penyokong Pas untuk menanti sesi Parlimen akan datang, iaitu pada bulan November. 

Dalam tempoh 6 bulan selepas sesi Parlimen itu, berbagai program dan kempen serta penerangan telah dibuat oleh Pas untuk menerangkan tentang RUU Akta 355 yg bakal Hadi huraikan nanti. 

Jelajah RUU Akta 355 telah diadakan di seluruh negeri dan kemuncaknya semua MP dari Bn dan Pembangkang telah mereka temui untuk mengajak mereka menyokong RUU Akta 355 yang bakal dibawa nanti. 

Parti Keadilan di dalam kenyataan resminya menyatakan bahawa Keadilan menyokong sepenuhnya agar RUU Akta 355 itu dibenarkan untuk dihurai dan dibahaskan di dalam Parlimen pada bulan Nov nanti. Parti Amanah juga positif dan minta ianya dibahaskan. Sidang Parlimen yang ditunggu2 pun tiba. 

Di minggu terakhir sidang, paling melegakan terutamanya kpd para penyokong Pas adalah apabila Zahid Hamidi memberi jaminan bahawa usul dari Marang itu pasti akan dibawa masuk. 

Kelegaan dan keyakinan semakin bertambah apabila Nik Amar, Naib Presiden Pas yg juga TMB Kelantan menyatakan dua hari sebelum tamat sidang iaitu pada 23 Nov melalui Harakah bahawa 

"Pas bersedia bila2 masa untuk bentang RUU Akta 355". 

Hari terakhir sidang adalah 24 Nov. Di luar parlimen, ratusan umat Islam termasuk majoriti dari anak2 murid dari pengajian pondok telah berhimpun dengan plakad menyokong RUU Akta 355. 

Banyak plakad yg mendesak semua MP berugama Islam menyokong RUU Akta 355 yg bakal dibawa oleh Hadi hari itu. Ini hari terakhir mereka berkempen setelah berhari2 melakukan solat hajat. 

Begitu sekali besarnya harapan mereka terhadap RUU Akta 355 yg bukan Hudud itu. Seperti yg dijanjikan, giliran Hadi pun tiba. Jutaan mata tertumpu kepada MP Marang ini yg menontonnya melalui web. 

Sepi dalam dewan apabila Hadi bangun. Tiada seorang pun MP yang berbunyi samada dari Dap, Amanah, Keadilan atau pun dari parti2 komponen Bn, masing2 fokus mahu dengar huraian tentang RUU Akta 355. 

Mereka nak dengar dulu, kemudian jika perlu ditegur atau dibahas, tentunya mereka akan bahas kerana ini bukan usul remeh temeh, ini usul yg melibatkan undang2 berkaitan Islam. Mesti serius. 

Mengejutkan semua. 

Hadi bangun membaca semula usulnya pada sesi yg lepas, ditambah sedikit saja beberapa pindaan dari usul yg lepas, kemudian tanpa ditanya atau diarahkan oleh Speaker, MP Marang ini memohon untuk menangguhkan huraian dan perbahasan pada sesi akan datang. 

Alasannya, masih ramai yang tidak faham lagi tentang RUU Akta 355. Beliau duduk dengan selamba. Speaker pun setuju tangguh. 

YB Khalid, MP Amanah dari Shah Alam desak agar dibahaskan hari itu juga kerana Hadi sendiri yg berjanji akan hurai dan bentangkan sepenuhnya pada sesi ini. Speaker enggan melayani YB Khalid Samad. Akhirnya selesai di situ. Tanpa huraian jauh sekali perbahasan. Benarkah masih ramai yg tak faham? 

Selama 6 bulan berkempen, ceramah penerangan, berhimpun, berforum dan wacana, bertemu semua MP, masih lagi sangsi dengan kefahaman orang lain? Apakah rakyat akan faham sesuatu RUU Akta 355 yg tidak kamu hurai dan bahaskan? Bagaimana mahu faham jika Hadi tidak huraikan? 

Sekali lagi Hadi memberi alasan yg menjadi bahan ketawa. Lebih melucukan bila Hadi menyatakan akan mengadakan satu Himpunan Raksasa untuk menyokong Akta 355 yang dia sendiri telah berjaya bawa masuk Parlimen tetapi beliau gagal gunakan kesempatan itu untuk menjelaskan, menghuraikan lebih lanjut tentang RUU tersebut. 

Aku teringat hujah mereka sewaktu ramai yang persoalkan mengapa Hudud perlu dilaksanakan waktu ini kerana ramai yg tidak faham tentang hukum hudud? Mereka menjawab, mengapa perlu tunggu semua faham baru hudud mahu dilaksanakan? Bukankah telah banyak undang2 yg telah kerajaan luluskan walaupun rakyat masih ramai tidak faham? kata mereka. 

Itu hujah mereka dahulu. Jelas dan bertambah yakinlah kita bahawa jika mahu kepada benda2 yang baik lebih2 lagi yg ada kaitan dengan hukum Islam, usahlah berharap pada Umno. 

Kenali Umno terlebih dahulu. Cuma kali ini Umno bertuah, sekurang2nya mereka tak boleh dipersalahkan dalam isu ini kerana mereka telah beri peluang dua kali kpd Hadi, malangnya Hadi memilih untuk menangguhkannya.

Tentulah Umno gembira dengan situasi sekarang. Untuk melupakan tragedi yang memalukan ini, Umno pun mengajak kita berhimpun memprotes kekejaman Myanmar terhadap Rohingya. 

Kita pun sambut untuk turun berdemo bersama Najib dan Zahid Hamidi . Semoga suara Najib dan Zahid Hamidi serta Hadi akan didengar oleh kerajaan kita di bawah Najib untuk bertindak tegas ke atas Myanmar. 

Kedutaan Myanmar terus tersenyum.

Sekian.

Sumber.

Friday, 2 December 2016

Yang Dikutuk UMNO BN Berdemo Bidas Myammar, Yang Membela PAS - Kenapa? Sejak Bila PAS Jadi Jurucakap BN?

Pelik bin ajaib.

Aku membaca dengan teliti kenyataan MP Kuala Terengganu, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad semalam tentang isu Rohingya. 


Berikut di bawah ialah kenyataan tersebut ;

“Membisu di dalam Parlimen – beraksi aktif berdemonstrasi di luar ’’ 

1. Keputusan Kerajaan Malaysia dan pimpinan Barisan Nasional bersama PAS untuk mengadakan himpunan besar-besaran pada 4 Disember 2016 tentang isu pembunuhan beramai-ramai Muslim Rohingya, walaupun pada prinsipnya baik, tetapi membingungkan. Adakah UMNO sebagai parti pemerintah hanya mampu sekadar berdemonstrasi? Adakah mereka lupa mereka kerajaan dan sebagai kerajaan mereka wajib melakukan lebih dari berdemonstrasi! 

2. Isu pembunuhan kejam rakyat Islam Rohingya sudah lama berlaku dan Kerajaan Malaysia lesu dalam isu ini di atas berbagai alasan tidak munasabah. Kenapa dan bagaimana mereka sekarang membuat keputusan untuk mengadakan himpunan ini agak menghairankan dan tidak konsisten dengan kenyataan dan juga pendirian kerajaan di Parlimen baru-baru ini. 

3. Pada 24hb November 2016, saya sebagai Ahli Parlimen Kuala Terengganu telah membawa usul di bawah 19 (a) untuk membahaskan isu pembunuhan orang Islam Rohingya di Myanmar. Bagaimanapun, Speaker Dewan telah menolak usul tersebut atas alasan ia akan “mencampuri hal Negara lain”. Saya dan beberapa lagi ahli Parlimen pembangkang telah menggesa ia dibenarkan kerana pentingnya dan seriusnya isu pembunuhan beramai-ramai Islam Rohingya yang melibatkan tentera Myanmar. Dewan Mulia Parlimen adalah forum terbaik untuk membahas dengan teratur demi mendengar pendirian dan tindakan yang ingin dicadangkan untuk diambil kerajaan dari ahli-ahli Parlimen Malaysia baik dari Kerajaan atau pembangkang. 

4. Tidak sampai seminggu setelah usul yang di bawa di Parlimen ditolak, Kerajaan dan Perdana Menteri sendiri pula mencadangkan himpunan besar-besaran untuk membantah apa yang berlaku di Myanmar. Adakah mereka ikhlas dalam bantahan mereka ini? Sedangkan membahas usul mengutuk kezaliman ini di Parlimen adalah jauh lebih bermakna dan peluang ini telah pun dinafikan apabila usul ditolak di Parlimen pada 24 November.
5. Adakah hanya setelah melihat kemarahan rakyat pada demonstrasi selepas solat Jumaat pada 25 November, kerajaan baru membuat keputusan untuk melakukan sesuatu dan itu pun sekadar mengadakan himpunan pada 4 Disember?
Sedangkan sebelum pada itu cadangan untuk menarik diri dari perlawanan bolasepak di antara Malaysia dan Myanmar pun ditolak oleh Kabinet Malaysia. Ini amat menyedihkan dan memalukan kerana sementara seperti disahkan pegawai Bangsa-bangsa Bersatu di Myanmar, umat Islam di Myanmar dibunuh secara berterusan oleh tentera Myanmar, kita sanggup terus bersukan di padang bola. Kita pernah tarik diri dari Sukan Olimpik di Moscow kerana serangan Russia ke atas Afghanistan pada tahun 1980’an. Maka kenapa kita tidak melakukan tindakan sama dalam kes Rohingya ini? Adakah demonstrasi ini sekadar bertujuan menunjuk kebersamaan dengan rakyat demi menutup hakikat bahawa kerajaan tidak bertindak?
6. Bagaimana pula dengan pendirian Malaysia kononnya yang menerajui ‘Global Movements of Moderates”, kumpulan sederhana, kalau kita tidak membuat pendirian dengan kerajaan yang menunjukkan sikap extremis ke Agamaan dan perkauman dengan pembunuhan "genocide" beramai-ramai orang Islam melalui program pembersihan ethnik? Tidakkah peranan kerajaan semestinya demi mengerakkan semua yang bersama GMM ini supaya bertindak ke atas kerajaan Myanmar?
7. Apabila usul Rohingya ditolak di Parlimen pada pagi 24 November 2016 oleh Speaker Parlimen, YB Dr. Siti Mariah dan Raja Bahrin dari Amanah, YB Tian Chua dari PKR dan YB Kula Segaran, YB Charles Santiago dan YB Chin Tong dari DAP berucap membantah penolakan usul ini. Tidak ada seorang pun Ahli Parlimen dari Barisan Nasional atau PAS berdiri untuk berucap menggesa usul ini di benarkan di dalam Dewan Parlimen yang mulia itu ! Tiba-tiba di luar Parlimen mereka ingin menjuarai isu ini? Sedangkan dalam Parlimen mereka diam.
Kenapa menyepi di dalam Dewan tetapi akan lantang bersuara di luar dewan? Adakah kerana himpunan di luar Dewan Parlimen akan di tonton oleh lebih ramai orang maka ia lebih penting dari perbahasan dalam Dewan parlimen? Sedangkan dalam Parlimen tindakan sebagai kerajaan boleh ditetapkan. Dan ini jauh lebih bermakna. Rakyat Malaysia ingin penjelasan.
8. Kami menuntut satu sessi Dewan Parlimen khas dengan segera untuk membahas isu pembunuhan Islam Rohingya. Kerajaan Malaysia perlu membuat pendirian yang tegas dan rasmi di Parlimen dan bukan di padang terbuka.
Kalau permintaan ini tidak dihiraukan maka rakyat akan membuat kesimpulan bahawa demonstrasi ini sebenarnya bukan bertujuan membantu Rohingya tetapi sekadar membantu UMNO dan PAS mengaut sokongan politik masyarakat Melayu.
Raja Bahrin Shah
Pengerusi 
Biro Antarabangsa Amanah
1/12/2016
------------------

Point no 1, point no 2, point no 3, point no 4 bukannya mengkritik PAS. Tetapi mengkritik pendekatan Najib yang mengemudi kerajaan Malaysia dalam menyuarakan bantahan terhadap Myammar atas isu Rohingya.

Ada pun disebut PAS dalam point pertama bukan untuk menyalahkan pendekatan PAS sebaliknya nak menyatakan demo tersebut disertai PAS. Itu sahaja.

Point no 7 pula menyatakan fakta. Iaitu ketika usul tersebut dibangkitkan, tiada mana-mana MP PAS mahu bersetuju untuk membahaskan usul tersebut. Pelik juga. Kenapa tak tunjukkan sokongan dalam dewan.

Yang akhirnya membawa kepada persoalan dalam perenggan terakhir iaitu kenapa PAS tak sokong usul tentang Rohingya dalam dewan tetapi sekadar memilih untuk berdemo. Adakah PAS bersetuju dengan cara speaker yang menindakkan usul tersebut, jika ya kenapa dan apa alasannya.

Seharusnya PAS tumpu kepada jawab persoalan kenapa taknak sokong usul. Cukup.

Kerana MP Kuala Terengganu tidak mempertikaikan kaedah PAS yang mahu berdemo.

Yang dipertikaikan ialah kenapa tak gunakan kaedah i) sokong usul dalam dewan memandangkan tindakan ini lebih kuat berbanding ii) berdemo seperti rakyat Malaysia yang mana mereka tidak memiliki kelayakan dan hak untuk berbahas dalam dewan mahupun sokong apa-apa usul.

Tiada sesiapa pun menafikan PAS pernah bangkitkan usul tentang Rohingya selama ini. Tidak. Cuma kita tak faham kenapa PAS tak bersetuju dengan usul sama seperti MP-MP BN kemudiannya ketika di luar dewan berdemo sama-sama atas tajuk Rohingya. 

Nampak tak persoalan yang wujud tu?
Jawapan Zuhdi bukan sahaja mislead, off topic bahkan diperlihat seperti sedang membela tindakan UMNO BN. 

Itu sahaja la.

*PRESIDEN PAS KONSISTEN MEMBANGKITKAN ISU ROHINGYA DI PARLIMEN* 

Saya membaca kenyataan Ahli Parlimen (MP) Kuala Terengganu dari Parti Amanah Negara (PAN) yang mempertikaikan usaha NGO dan rakyat Malaysia untuk menganjurkan Himpunan Solidariti Rohingya yang turut menjemput pemimpin tertinggi negara hadir. MP Kuala Terengganu mempertikaikan mengapa usul tergempar yang dibawa beliau ditolak, tetapi kemudian dianjurkan pula himpunan seperti ini. 

Sepatutnya mana-mana pihak tidak harus mempolitikkan isu ini. Pembelaan nasib saudara-saudara Islam Rohingya adalah tanggungjawab semua bukan untuk dijadikan satu isu politik untuk mempertikailan pihak lain dan mengangkat pihak sendiri. Tidak sepatutnya bila usul tergempar itu ditolak, maka pihak lain termasuk PAS dituduh tidak serius memperjuangkan isu masyarakat Rohingya ini. 

Untuk pengetahuan MP Kuala Terengganu dan PAN, hampir setiap kali sesi parlimen bersidang sejak selepas Pilihanraya Umum (PRU) 2013, Presiden PAS akan bertanya soalan tentang isu Rohingya. 

Berikut saya senaraikan soalan-soalan yang telah ditanya oleh Presiden PAS yang juga MP Marang: 

1. Sesi Jun 2013, soalan no 3 dari MP Marang yang diserahkan ke parlimen: 

*Minta Perdana Menteri untuk menjelaskan, Mengapa Malaysia tidak mengambil langkah-langkah yang berkesan bagi menyelesaikan tragedi pembunuhan beramai-ramai etnik Rohingya di Myanmar* 

2. Sesi Jun 2014, soalan no 8 dari MP Marang yang diserahkan ke parlimen: 

*Minta Menteri Luar untuk menjelaskan, adakah kerajaan Malaysia telah menggunakan kesempatan untuk membangkitkan isu berkaitan pembunuhan dan penindasan etnik Islam Rohingya, Myanmar, dalam mana-mana sesi semasa Sidang Kemuncak ASEAN ke 24 yang berlangsung di Myanmar baru-baru ini?* 

3. Sesi Oktober 2014, soalan no 4 dari MP Marang yang diserahkan ke parlimen: 

*Minta Perdana Menteri untuk menjelaskan, apakah maklumbalas negara-negara anggota ASEAN terhadap pembunuhan beramai-ramai etnik Rohingya di Myanmar dalam Sidang Kemuncak ASEAN ke 24 yang juga diadakan di Myanmar baru-baru ini?* 

4. Sesi Mac 2015, soalan no 2 dari MP Marang yang diserahkan ke parlimen: 

*Dato' Seri Haji Abdul Hadi Awang (Marang) minta Perdana Menteri menyatakan apakah usaha yang akan dilakukan oleh Kerajaan Malaysia sebagai Pengerusi ASEAN 2015 dalam menyelesaikan isu umat Islam yang tertindas di Myanmar dan Selatan Thailand* 

5. Sesi Oktober 2015, soalan 4 dari MP Marang yang diserahkan ke parlimen. (soalan ini telah dijawab secara lisan pada 20 Oktober 2015) 

*Dato' Seri Haji Abdul Hadi Awang (Marang) minta Menteri Luar Negeri menyatakan apakah pendirian dan langkah yang diambil oleh kerajaan untuk membantu pelarian Rohingya di Malaysia dan rakyat Rohingya di Arakan?* 

Berdasarkan soalan-soalan parlimen di atas, boleh dilihat hampir setiap kali parlimen bersidang sejak PRU 2013, Presiden PAS akan bertanya tentang pembelaan terhadap nasib umat Islam Rohingya. Malang sekali ada parti dan MP yang baru sekali bawa usul tentang Rohingya terus mendabik dada mereka juara, dan mempertikaikan pihak lain yang mahu bersolidariti untuk membela saudara-saudara kita di Arakan

Dr Mohd Zuhdi Marzuki 
Pengarah Pusat Penyelidikan PAS 
2 Disember 2016 2 Rabiulawal 1438

Najib Kritik Mahathir Kaw-Kaw Di #PAU2016 - Ini Jawapan Balas Mahathir Kepada Najib.

Ketika ini sedang berlangsungnya Perhimpunan Agung UMNO bagi tahun 2016. Dalam ucapan dasar oleh Presiden UMNO Najib Razak baru-baru ini, dia lebih banyak menyentuh tentang Mahathir, DAP dan pembangkang daripada berbahas mengenai masalah-masalah dalaman UMNO bagi tujuan menambahbaik parti.

Dan ini adalah respon Mahathir terhadap Najib yang mengkritiknya dalam #PAU2016.



TAKLIMAT NAJIB 

1.Najib mendakwa bahawa sebabnya saya tidak sokongnya ialah kerana saya tidak dapat apa yang saya minta. 

2.Bagi diri saya tidak ada apa pun yang saya minta. Tawaran Kerajaan untuk memberi percuma tanah di Putrajaya diwaktu saya letak jawatan, seperti kepada bekas Perdana Menteri yang lain, pun saya tolak. Saya minta untuk membeli tanah di Putrajaya dan saya bayar satu juta untuk sekeping. Duit ini dari tabung simpanan saya selama 29 tahun dalam Kerajaan. Tak hutang. 

3.Hadiah yang diberi kepada saya semasa dalam Kerajaan saya pulangkan balik kepada Kerajaan. Semua boleh dilihat di Galeria Langkawi dan kediaman PM lama di Jalan Terengganu, off Jalan Damansara. 

4.Yang saya minta dari Najib ialah untuk negara dan untuk rakyat. Semuanya ditolak tetapi dalam PRU13 saya masih sokong Najib. Walaupun saya menyatakan Najib harus berhenti jika pencapaiannya dalam PRU 13 lebih buruk dari Abdullah dalam PRU 12, setelah kemenangannya dalam PRU 13 lebih buruk dari Abdullah saya masih terus menyokongnya sebagai Perdana Menteri. 

5.Hanya apabila rahsia hutang dan kerugian 1MDB terbongkar barulah saya tarik sokongan saya daripada Najib. 

6.Kalau kerana jambatan tidak dibina, sudah lama saya berhenti dari menyokongnya. Kalau kerana landasan berkembar elektrik tidak dibina dari Johor Bahru ke Padang Besar, sudah lama saya hentikan sokongan saya kepada Najib. Bukan kerana tidak layan permintaan saya untuk negara pun yang saya tarik sokongan saya dari Najib. 

7.Najib biasa datang jumpa saya untuk bertanya apa yang saya hendak. Saya fikir ia ikhlas dan saya pun sebut beberapa projek pembangunan untuk negara. Kemudian saya sedar ia sedang mencuba sogok saya dengan cara ini supaya saya tidak bangkit soal 1MDB. 

8.Tetapi kehilangan wang Kerajaan terlalu besar. Hanya kerana melayan saya tidak boleh dijadikan alasan bagi saya pejam mata berkenaan kehilangan duit Kerajaan berbillion-billion. Oleh itu saya teruskan juga membangkitkan soal 1MDB. Apatah lagi apabila 2.6 billion Ringgit tiba-tiba didapati ada dalam akaun persendirian Najib. 

9.Tidak pernah dalam sejarah Malaysia merdeka, Perdana Menteri Malaysia memiliki sebegitu banyak duit. Untuk apa tujuan pun Perdana Menteri Malaysia tidak harus memiliki 2.6 billion Ringgit. 

10.Yang jelas ialah tanpa duit yang begitu banyak, BN dan UMNO telah menang dengan berkali lebih baik dari Najib dalam PRU 13. Bukan wang yang boleh beri kemenangan. Khidmat pada rakyat dan keikhlasan niat yang memberi kemenangan bagi parti. 

11. Kononnya duit ini diderma oleh penderma-penderma yang tidak suka dikenali. Mereka pula tidak sanggup memberi terus kepada UMNO tetapi sebagai “pemimpin” mereka sanggup beri hanya kepada Najib sebagai pemimpin untuk disimpan olehnya dalam akaun peribadi. Ini tidak masuk akal sama sekali melainkan ada niat untuk tidak menjelas dari mana duit itu datang, menyembunyi perbelanjaan. 

12.Tuduhan dibuat bahawa Bank Negara tahu. Apa buktinya Bank Negara tahu. Kenapa laporan dari Bank Negara ditolak oleh AG. Apakah AG tidak percaya kepada Bank Negara sedangkan kita dikehendaki percaya Bank Negara berkenaan sesuatu yang hanya disebut oleh Najib, tidak oleh Bank Negara. 

13.Adakah lebih meyakinkan jika laporan Bank Negara didedah daripada hanya Najib berkata Bank Negara tahu. Wang 50 million dan lebih yang dimasuk dalam mana-mana bank mesti mendapat kelulusan Bank Negara. Tunjuk sahaja bukti kelulusan Bank Negara berkenaan RM2.6 billion dan Najib akan dipercayai. 

14.Percubaan memburukkan nama saya dengan berkata saya juga menyebabkan wang Kerajaan hilang kerana tindakan dan pelaburan yang merugikan. Najib sendiri mengaku bahawa dalam perniagaan adakala untung adakala rugi. Yang utama ialah segala yang dilakukan ditulis dalam akaun yang telus dan terbuka. 

Dan segala urusan dibuat oleh pengawai Kerajaan yang bertanggungjawab. Saya tidak terlibat dengan pengurusan terutama pengurusan modal wang. Tugas saya tamat dengan melulus pelaburan. Saya tidak menjadi pengurus atau penasihat eksekutif. 

15.Sebaliknya Najib menubuh 1MDB yang dibiayai sebanyak 1 juta sahaja oleh Kerajaan. Najib juga menjadi Penasihat kepada 1MDB. 

16.1MDB hutang RM42 billion Ringgit iaitu 42,000 kali ganda lebih besar dari modal. Wang ini dipinjam dengan faedah yang amat tinggi dan komisyen kepada Golden Sachs berjumlah 10%. 

17.Wang ini diguna untuk beli stesen janakuasa yang usang dan hampir tamat lesen dengan harga lebih tinggi dari harga pasaran. Hutang sebanyak RM 8 billion diambil alih menjadi jumlah hutang RM50 billion. 

18.Stesyen digabung menjadi Edra. Tetapi pulangan begitu rendah sehingga tidak dapat bayar faedah dan terpaksa dijual. Ia tidak boleh disenarai kerana akaunnya tidak dapat disah oleh juruaudit. Ia terpaksa dijual kepada syarikat negara Cina kerana TNB tidak dapat bayar harga yang boleh selesaikan hutang sebanyak RM 18 billion. 

19.Baki hutang diguna untuk beli tanah Kerajaan dengan harga yang amat murah iaitu RM 60 skp sedangkan tanah berdekatan dijual dengan harga RM7000 skp. Harga belian tanah lapangan terbang tidak disebut. 

20.Tanah yang diduduki oleh setinggan di Pulau Pinang dibeli dengan harga yang amat tinggi. Sukar untuk dibangun. 

21.Percubaan dibuat untuk jual tanah Jalan Tun Razak yang dibeli dengan harga RM60 skp dari Kerajaan, kepada Tabung Haji dengan harga RM3000 skp (50 kali ganda harga beli). Wajarkah Kerajaan rugi sebanyak RM2940 skp. Inikah perniagaan stategik 1MDB? 

22.Apakah saya pernah buat perkara-perkara seperti ini? Buktikan. Jangan tuduh melulu. 

23.Kononnya ekonomi negara tidak teruk. 

24.Hakikatnya nilai Ringgit dan harga saham jatuh dengan teruk. Kos sara hidup meningkat dengan GST, subsidi minyak diturunkan, tol dan tambang dinaikkan dll. 

25.Pendapatan dinaikkan tetapi daya beli turun kerana nilai Ringgit jatuh. Pengangguran bertambah, termasuk dikalangan lulusan universiti. Perniagaan dan industry menghadapi masalah yang tidak dapat diatasi. 

26.Apakah saya yang merosakkan imej negara? 

27.Akhbar dunia telah melaporkan berkenaan Jho Low dan persahabatannya dengan Najib, cara hidupnya dan pembelian rumah mewah, pembiayaan filem Wolf of Wall Street bersama anak tiri Najib jauh lebih awal dari sebutan 1MDB oleh saya. Semua ini yang memburukkan imej negara. Ia menjadi lebih buruk kerana laporan tentang pelaburan 1MDB, dan kemudian wang yang terdapat dalam akaun peribadi Najib sebanyak RM 2.6 billion. 

28.Jika ada sesiapa yang merosakkan imej Negara, ia adalah Dato Sri Najib sendiri.Sebelum ini imej Negara amat baik. 

29.Jika apa yang dituduh Najib lakukan fitnah, Najib harus membuktikan semuanya tidak benar. Bahkan Najib perlu saman malu akhbar-akhbar yang melapor. 

Walaupun kononnya tindakan akan diambil, tetapi tidak ada apa-apa tindakan selain dari menakutkan sesiapa yang membuat teguran atau melapor kepada polis dengan disoal siasat oleh polis, dimasuk dalam tahanan dan dihadapkan kepada mahkamah. Tidak pernah terjadi dimana-mana bahawa orang yang melapor jenayah kepada polis dituduh mensabotaj demokrasi atau menguling Kerajaan. Juga peguam pihak yang mengadu disoal oleh polis dan dimasuk dalam tahanan. 

30.Orang kampung mungkin tidak kisah. Sebabnya mungkin kerana akhbar tidak dibenar melapor. Tetapi hanya kerana orang kampung tidak ambil kisah, maka perbuatannya curang dan jenayah masih tidak boleh dihalalkan.

AJK PAS Pusat Nafi Terlibat Perbualan Tidak Senonoh Di FB Mesengger - Gambar2 Tersebar Itu Fake Kata Mokhtar Senik.

Gambar fake.
Tiada kaitan dengan dirinya.
Satu lagi fitnah untuk menjatuhkan dia.

Ini susulan beberapa gambar screenshot yang dikatakan perbualan antara Ustaz Mokthar Senik bersama seorang janda anak satu tersebar di laman sosial.

Gambar-gambar itu mula dimuatnaik pada semalam dan tersebar secara meluas sejak itu.

Beberapa penyokong-penyokong Ustaz Mokhtar Senik bertanyakan kesahihan tentang penyebaran itu namun dinafikan oleh UMS sendiri.

Antara respon UMS ;

 
Walaupun telah dinafikan, penyebaran gambar-gambar berkenaan tidak terhenti disitu bahkan bertambah mengelirukan netizens yang mengikuti pendedahan tersebut.

Ini kerana Ustaz Mokhtar Senik secara tiba-tibanya menukar nama di profile FBnya.

Dan, serentak dengan itu, individu yang menyebarkan gambar2 perbualan tidak senonoh antara Ustaz (kononnya) bersama janda anak satu turut menyebarkan perbualan2 UMS dengan nama yang baru ditukar.

Lalu menimbulkan persoalan di kalangan netizens.


Pengkomen-pengkomen di wall Alexander Pittsuwan Thomprason II turut menyeru agar tindakan saman dibuat terhadap individu tersebut jika pendedahan itu adalah merupakan satu fitnah buat UMS.



Pihak kami juga dimaklumkan selepas ini pendedahan lebih extreme akan dilakukan oleh individu tersebut mengenai Ustaz Mokhtar Senik.

Mungkin ada benarnya jika UMS saman sahaja individu tersebut kerana mencemarkan kredibliti UMS. Berdasarkan tinjauan rambang, didapati netizens mempercayai sebaran tersebut.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...