Thursday, 24 February 2011

Sabri kata petrol kekal harga.

Baca berita kat bawah neh. Dipetik dari utusan ;



Kalau korang perasan kan, kerajaan macam tahu je perbualan di page rosmah mansur dan blog amenoworld mengenai kebimbangan rakyat mengenai krisis kenaikan minyak.. dorang pantau kah? Hahhahha.. tak kesahlah tue.. 

Tapi yang penting point nya kat sini si sabri neh dah bagitau bahawa ron 95 dan diesel akan dikekalkan buat masa sekarang. Adakah "buat masa sekarang" merujuk kepada ;

- 3 hari?

- seminggu?

- 2 minggu?

- sebulan?

entah. Pandailah korang tafsir sendiri. Apa yang aku tak boleh blah baca ble kerajaan kata mereka masih mampu bertahan.. ha ha ha.. lantak koranglah kerajaan.. yang aku tahu aku takmo minyak naik ron 95 atau ron 97 tak perlu ada kenaikan. Kalau nak jimat cermat sila mulakan dari kerajaan dulu. 

Dan dari cara si sabri tue bercakap.. dia taktahu kot yang krisis minyak kat libya tue sepatutnya tak membawa impact negatif kat malaysia sebab kita tak import minyak dari negara tersebut.. minyak libya kualiti tinggi beb.. tengok bawah berita petikan utusan gak ;


Dan tak silap aku dalam berita beberapa minggu lepas ada diberitahu bahawa kementerian mengatakan bahawa harga minyak akan kembali stabil pada bulan june tahun ini. Sekarang dah march, then april pehtu june. Cuma kurang 2 bulan so kalau sungguh begitu, kerajaan hanya perlu bersabar dengan kurang keuntungan pada 2 bulan neh je.. tak rugi pun. 

Kerajaan pun bukan rugi. Kalau rugi mana mampu ambilalih plus guna duit kwsp [rakyat] kan?Tapi kalau lepas neh sabri naikkan juga.. aku akan imbas semula kata2 dia kat atas tue.. 

Ha ha ha..

kata-kata seorang penipu..


Ameno : Facebook kena pantau dah.. ha ha ha

Petrol Ron 95 akan dinaikkan..


Kalau sapa baca berita dua, tiga hari neh korang akan tahu yang babak-babak kenaikan minyak di malaysia telah bermula..

1. Krisis di timur tengah terutamanya mesir dan libya telah menyebabkan harga petrol naik mendadak. Namun kita belum bercadang nak menaikkan harga minyak buat masa sekarang [lima hari lepas paper utusan].

2. Krisis di libya semakin buruk dan harga minyak telah mencecah paras US107 setong. [harga neh utk pasaran hadapan. Harga utk mac yang aku sempat tengok pd akhir bulan jan 2011 ialah US100 setong]. Seluruh dunia akan merasai kesan dan tekanan kenaikan petrol. [berita bisnes di tv3]

3. Liga arab mengadakan mesyuarat untuk membincangkan krisis yang sedang melanda dunia arab kini. [awani].

4. Amerika menggesa agar libya segera menamatkan krisis di negara tersebut bagi memastikan minyak tidak terus naik mendadak. Kesan kenaikan minyak akan mempengaruhi ekonomi US yang belum pulih sepenuhnya di negara tersebut. [tv3 news]

5. Beberapa logi carigali minyak terpaksa ditutup di libya sejak negara tersebut dilanda krisis kepimpinan. [awani]

6. Kenaikan minyak dan barang terutamanya makanan adalah krisis global yang tidak dapat dielakkan. [bernama].

Aku memang faham krisis minyak di peringkat global bukanlah sesuatu yang kerajaan mampu kawal. Tak dapat dinafikan langsung. Tetapi bukan kah jika ;

1. Harga minyak naik maka keuntungan kerajaan akan bertambah? Kerana kerajaan ialah pengeksport minyak.

2. Kerajaan eksport minyak yang berkualiti dan mengimport minyak yang rendah kualiti. Minyak yang rendah kualiti ini dibayar oleh rakyat malaysia. Kita tak dapatkan ia secara percuma. Dari mana isu subsidi itu timbul sedangkan nilai yang kita bayar tak sama dengan nilai yang kerajaan bayar kepada syarikat pengeksport minyak [venuezuela tak silap aku]. Kerajaan bayar dengan sejumlah amount kepada syarikat tersebut dan menjualnya kepada kita dengan amount yang sedikit tinggi. Kalau boleh harap kerajaan boleh tunjukkan urusniaga jual-beli ini untuk dinilai sendiri oleh rakyat malaysia.

3. Kalau kerajaan kata mereka tiada keuntungan, maka kenapa perlu eksport minyak? Biarlah minyak kita digunapakai oleh rakyat kita sahaja. Nampaknya tidak. Mengeksport minyak dalam negara dan mengimport minyak luar memang menguntungkan kerajaan. Kalau tidak kenapa perlu buat kerja yang sia-sia?

4. Memandangkan kerajaan sudah untung berbillion-billion ringgit melalui petronas, apakah kerajaan tidak boleh mengurangkan sedikit margin keuntungan yang mereka perolehi dengan tidak menaikkan harga minyak di malaysia? 

5. Apakah Ron 97 dan Ron 95 kita sama seperti di luar negara? Apakah ada ujian makmal dilakukan bagi membuktikan ciri-ciri ron 95 dan ron 97 kita adalah sama seperti yang ada di luar negara? Adakah boleh jika mereka [kerajaan ataupun pihak yang berkenaan] menipu label ron? Maksudnya label ron 93 diberitahunya ron 95 dan label ron 95 diberitahunya ron 97. [tiba2 terfikirkan soalan ini]

Bila-bila masa dari sekarang minyak memang akan naik. Ron 97 sudah tentu akan naik pada awal bulan mac neh. Ron 95 juga tapi tak pasti ble dan berapa kenaikan nya. Yang membuatkan rakyat gelisah bukan sebab minyak naik 0.10 sen ataupun 0.20 sen. Tetapi impak kenaikan minyak itu. Seperti sektor pengangkutan awam yang menggunakan diesel dan petrol. Seperti sektor perindustrian kilang yang menggunakan petrol untuk menggerakan kuasa mesin. Harga makanan yang pasti akan naik berikutan kos operasi [perkhidmatan pengangkutan barang] yang turut naik. TNB sudah tentu akan menjadikan ia salah satu alasan untuk menaikkan charge elektrik sedangkan mereka untung berbillion2 ringgit. Itu belum masuk gas memasak.  Semua ini berlaku secara rantaian dan rakyat sudah tidak boleh tanggung beban lagi kerana gaji masih di takuk lama apatah lagi pekerja swasta yang tiada kenaikan untuk beberapa tempoh kebelakangan neh. 

Jika kerajaan boleh bersabar dengan untung yang susut adalah lebih baik daripada kerajaan terus menerus menaikkan harga minyak. Tiada istilah rugi. Yang ada hanya ketirisan dan tidak amanah dalam membelanjakan wang negara. Itulah hakikatnya. Dan kerajaan adalah pihak yang kena berjimat cermat dan berhenti menyeleweng wang negara. Maka semua masalah akan selesai.
Ameno : Kenaikan minyak memang isu global. Tak dapat dinafikan lagi.. Tapi macamlah kerajaan tak boleh tanggani krisis dengan cekap, telus dan bijak.. asal mau mesti boleh.. yang takmo itu sebab tamak + haloba + rakus + gila duit.

Rais bagi warning baek punya!

Rais yatim ialah menteri kebudayaan di malaysia. Rais yatim ialah menteri yang berpaksi kepada umno. Dan di sebabkan itulah kata-kata seperti di bawah ini diucapkan oleh Rais Yatim. Bukan perkara baru. Dan bukan perkara pelik. Sila baca baik-baik.


1. Rais yatim suruh kita ingat jasa pemimpin.

2. Tetapi siapa pula nak ingat jasa rakyat yang memangkah bn selama 54 tahun neh? Entah.

3. Rais yatim suruh kita hargai kerajaan kerana kerajaan yang memberikan kemerdekaan kepada kita.

4. Tapi tak pernah pula saya terbaca ada pemimpin umno yang mati dek mencari kemerdekaan. Yang saya tahu mereka hanya sign paper sahaja. Manakala mereka yang terkorban pula di label sebagai pengkhianat, musuh negara dan ektremis islam. Ini pelik. So macam mana saya nak hargai jasa pemimpin yang tidak memerdekakan negara tetapi ditulis sedemikian untuk mencipta persepsi yang baik? Lagipun saya tak tahu kalau masih ada pejuang kemerdekaan yang masih hidup pada ketika ini masih menyokong umno.

5. Rais yatim mengingatkan rakyat agar jangan tukar kerajaan.

6. Boleh tak kalau rakyat ingatkan rais yatim agar jangan masuk campur urusan dan keputusan rakyat? Rakyat berhak untuk mengundi sesiapa yang mereka sukai.

7. Rais yatim mengatakan bahawa melaka maju atas sumbangan budi dan rakyat telah terdidik dengan mengenal budi.

8. Saya faham. Saya betul-betul faham apa yang dia cakapkan itu.

9. Apa yang berlaku di malaysia tidak sama di rakyat timur tengah.

10. Soalan saya mudah. Kenapa rais harus terasa dan membandingkan dengan timur tengah? Bukan kah rais sedang makan ulam dan petai bukan nya cili? Saya heran.

Ameno : Wow.. macam tak percayalah.. begitu kegadafian sungguh rais yatim neh..

Anak ayah pin pelajar cemerlang..

Aku tertarik betul baca berita neh. Berita yang aku dapat dari portal maxis. Macam tak percaya tetapi itulah realiti. Agaknya itulah kata orang bahawa iman tak boleh diwarisi. Walaupun keimanan ayah pin tue pelik sket.. tetapi tak berjangkit pula kat anak dia.. Alhamdullilah..




Kejayaan anak ayahpin sebenarnya turut dikongsi oleh seorang pelajar yang lain. Nak tahu apa yang menarik kat pelajar tersebut? Dia tidak boleh melihat sepertimana aku dan kita semua yang sedang membaca artikel ini. Fuhh.. orang yang tidak boleh melihat pun  beria-ria berusaha untuk ubah nasib dan berusaha untuk mencari ilmu.

Alangkah malunya kalau manusia yang sihat sempurna fizikal macam kita tak berusaha untuk mengubah nasib dan mencari ilmu.. betul tak?

Apatah lagi mensia-sia masa untuk perkara yang tidak berfaedah.. 

Namun ada satu kemusykilan di ahti aku.. perlu ke media dedahkan bahawa dia anak kepada ayah pin? Apa relevant nya perkara tersebut kepada kita masyarakat malaysia..? Aku rasa tak perlu kot.. tak penting mana pun sapa anak ayah pin tue.. asalkan anak dia tak mengikuti jejak langkah bapa dia cukuplah..

Ameno : Jika yang buta boleh berjaya.. apatah lagi yang bukan buta.. kan?

Artikel ini telah di edit pada 24 feb disebabkan saya baca tak betul.

Wednesday, 23 February 2011

Harakah makin melampau..

Aku neh sejujurnya ada masalah jiwa. Masalah jiwa aku ialah aku tak boleh tumpu baca paper yang berat sebelah. Aku pun tak boleh blah ble baca paper sedemikian. Aku tahu mereka memang ada sebab yang kukuh untuk condong mencondong ke mana-mana arah yang patut. Tetapi jangan dijadikan alasan sebab untuk mencondong kepada alasan sebab untuk mencatas. Budaya cantas mencantas neh aku tak berapa gemar. Apatah lagi mencantas seseorang penulis atas sebab-sebab yang remeh.

Paper seperti ;

Utusan melayu
Berita harian
Harakah
Selangor kini
Suara keadilan [dulu]

Bukanlah paper yang aku mesti puji. Paper macam neh.. memang aku baca. Aku baca sebab nak amek beberapa isi dan point yang aku nak tahu pada ketika itu. Tetapi dari segi persepsi aku, aku masih tak boleh terima konsep paper macam neh. Bagi aku berita ataupun suratkhabar kena telus, tepat dan berfakta. Tak kiralah sapalah pelapornya.

Namun konsep berita kat malaysia neh memang agak tertutup. Mereka membuat berita semata-mata untuk menjaga imej individu-individu ataupun pihak tertentu. Alasan berita harian dan utusan malaysia buat berita ialah untuk mengampu umno kerana umno adalah kerajaan dan umno memiliki share dalam utusan malaysia dan berita harian.

Alasan harakah dan selangor kini membuat berita adalah untuk menepis fitnah dari pihak kerajaan ke atas mereka. Memang bagus boleh menerbitkan akhbar untuk menterbalikkan fitnah. Tetapi itu mungkin dulu. Sekarang mereka dah berubah alasan. Dan nampaknya akhbar tersebut mencontohi sikap yang ada pada utusan dan berita harian.

Apa yang aku lihat dalam paper hari ini ialah mereka masing-masing akan mencerca pihak yang berlawanan dengan mereka. Tidak cukup dengan itu, aku pernah terbaca maki hamun dalam harakah yang aku rasa ianya agak biadap untuk disiarkan sebegitu rupa. Hey come on lar.. kita pun tak suka bn dan kezaliman umno. Tetapi tidak suka bn dan umno tidak menjadikan kita boleh menulis dengan format kasar bagi mezahirkan kebencian kita. Apatah lagi membawa label dan etika kewartawanan dalam menulis. Mereka itu bukan blog. Mereka itu wartawan yang ada diploma. Yang ada etika.

Membandingkan pula ia dengan utusan juga adalah satu kebodohan. Harakah tak patut menjadikan utusan sebagai garis panduan ketika menerbitkan akhbar. Harakah sepatutnya menjadi media alternatif kepada pasaran malaysia. Memang ya harakah adalah untuk terbitan ahli pas. Tetapi sampai ble harakah mahu menjadikan ia sebagai terbitan untuk ahli pas sahaja? Sudah sampai masa untuk harakah berfikir di luar kotak. Sudah sampai masa harakah mengisi kekosongan akhbar bebas setelah siasah semakin menghilang. 

Untuk pengetahuan pembaca, saya memang suka baca siasah. Bayangkan saya baca siasah dari muka depan sampai muka akhir tanpa sedikit pun saya tinggal. Kenapa siasah? Sebab siasah bebas. Saya percaya akhbar seperti inilah yang rakyat gemar. Mereka memang tak gemar akhbar yang kuat mengampu sebelah pihak. Ianya kelihatan sangat kelakar. Seolah-olah pihak yang di ampu adalah malaikat yang tiada dosa. Manakala pihak yang dikeji ialah pihak yang memang jahat habis. Kedua belah pihak pun sama. Memana parti pun sama.

Umno
Bn
Pakatan rakyat
mca
mic
dap
pas
pkr

Semua nya sama. Mereka manusia dan sebagai manusia mereka bukan maksum. Menggunakan paper untuk membina imej memang menunjukkan mereka sangat lemah. Orang yang kuat dan benar mereka tak perlu pun imej yang dibina untuk melahirkan persepsi baik kerana kebaikan dan kebenaran mereka akan terlihat melalui perbuatan. Tetapi inilah yang berlaku di malaysia dan ianya sangat membosankan.

Lebih membosankan apabila harakah bertindak sebagai pemerintah kukubesi ble buang salah seorang kolumnis harakah atas alasan bangang. Jika harakah dan utusan malaysia itu sama maka apa beza PAS dan UMNO pula?Apakah ada sebab tertentu kenapa PAS guna slogan "PAS ganti UMNO"? Adakah PAS berminat nak mengantikan UMNO dalam melakukan kezaliman, kukubesi dan kebodohan dalam pemerintahan negara? Ceh.. 

Baca sini lanjut mengenai kolumnis tersebut. 

Ameno : Menutup pandangan seseorang kerana tidak bersetuju dengan seseorang adalah penakut. Patut faham perbezaan pendapat adalah perkara yang memang biasa. Yang tak biasa ialah pemimpin di malaysia. Mereka tak biasa menerima perbezaan pendapat kerana mereka rasa pendapat mereka lah yang paling betul..

Haram ke siti nurhaliza bina masjid?


Tiga hari yang lepas topik "hasrat siti nurhaliza membina masjid tercapai" menjadi tajuk perbualan saya dan rakan-rakan. Salah seorang rakan saya menceritakan kepada saya, kuliah subuh di tempatnya pada hari itu ada mencerita isu siti nurhaliza membina masjid. Saya tak faham. Memang tak faham. Kenapa isu neh masuk masjid kat tempat dia pula?

Beginilah perbualan saya dengan rakan saya pada hari itu ;

Rakan A : Ko tahu siti bina masjid kat kedah?

Aku : Tahu. Tapi kat pahang tak silap aku. Apsal sampai kat kedah pula perginya?

Rakan B : Kat kampung laki dia kot. Kedah kan kampung datuk k.

Aku : Entah. tak minat aku dengan datuk k. Sejak siti kahwin dengan datuk k, malas aku baca citer pasal dia. Aku tak tak suka datuk k beb.

Rakan B : Datuk k tinggal bini utk siti nurhaliza. kalau ko nak benci, bencilah siti sekali sebab dia rampas laki orang.

Aku : Haizh.. bukan ke siti nurhaliza bercinta dengan datuk k lepas bercerai?

Rakan C : Sapa cakap? Sama je lah dengan fasha sandha dan memey tue. Aku heran gak bila siti nurhaliza rampas laki orang takde sapa nak kutuk tp time fasha punya lah berlambak2 orang kutuk dia. Ko tahu ex-wife dia lari ke luar negara time ct kahwin dulu? Hari neh kita buat org, esok lusa Allah swt balas balik. Ct pun dah buka tudung sekarang. 

Rakan A : Lari tajuk lar korang

Rakan B : Apsal dia tak mengandung lagi?

Aku : Aku mmg nampak dia buka tudung, tapi bab rumahtangga dia aku tak tahu. Kan aku dah cakap aku tak minat amek tahu sejak2 dia umumkan datuk k tue laki dia. Siyes tah hapa-hapa aku rasa. Kena jampi kot.

Rakan A : Lari tajuklah korang. Bergosip pula kat sini. Bukan nak citer pasal ct. Nak dengar ke taknak?

Aku : Apa diaaa?

Rakan A :Siti nurhaliza lah. Dia bina masjid tp sumber wang dia tue.. itulah isu sekarang. Wang tue taktahu haram ke halal ke.. 

Aku : Wang haram apa pula? Dia kan ada bussiness sendiri? 

Rakan B : Aku sampai sekarang tak faham hukum perempuan jadi penyanyi macam siti nurhaliza, dayang, nora dan ramai lagi. Berdosa ke tak? Kalau berdosa kenapa jabatan agama tak tangkap pun dorang macam dorang tangkap kartika yang minum arak dalam pub dulu?

Rakan A : Jadi penyanyi berdosa ke tak aku taktahu. Tapi tak silap aku pasal aurat dan pembawakan artis itu sendiri. 

Aku : Kalau berdosa heret najwa anak tpm sekali. Heh

Rakan A : Jangan citer pasal politik ko. Bosan aku. Sekarang neh korang dengar dulu. CT seorang dermawan. Dia dah banyak kali berurusan dengan pihak pengurusan masjid atas tujuan derma dan sebagainya. Salah satu tempat tue masjid alam damai. Dia memang suka membantu dan ada niat nak memberikan bantuan bagi melengkapkan fasilities kat masjid tersebut. 

Tetapi pihak pengurusan tolak. Dia ada pergi ke beberapa tempat menyatakan hasrat dia, tapi ada lah beberapa masjid tidak menerima permintaan dia.

Dah banyak masjid tolak permintaan ct tue. Bukan satu masjid je. Mereka was-was dengan sumber rezeki ct. Itu je. Tadi adalah jemaah surau tanya.. apakah hukum nya ct nurhaliza guna wang hasil menyanyi bina masjid. Ustaz tue cakap "boleh jatuh hukum haram".

Aku : Haram ke bina masjid guna wang hasil menyanyi? Lagipun betul ke ct nurhaliza bina masjid guna wang hasil menyanyi? Dia ada perniagaan lain lah.

Rakan B : Perniagaan dia tue hasil dari duit menyanyi juga.

Rakan A : Ustaz kata benda was-was kena tinggal.

Rakan C : Laki dia kot support?

Aku : So macam mana pula ;

1. Kalau pemerintah islam / tidak islam yang membina masjid? Siapa tahu sumber wang tersebut? Mungkin dari hasil cukai rokok dan arak kan? Apatah lagi tiada pengasingan yang dibuat [rujuk kepada situasi di malaysia]

2. Bagaimana pula dengan ibadat mereka seperti berpuasa, berzakat dan menunaikan haji? Bukan kah mereka memperolehi wang hasil dalam bidang seni? Berbuka puasa beli guna wang [pendapatan] dari hasil seni hiburan. Begitu juga zakat dan sebagainya so apakah hukum nya di sini?

3. Bagaimana pula dengan individu yang dah bertaubat? Dulu mereka jadi artis dan kaya. Selepas itu mereka gunakan wang tersebut untuk buka bisnes. Kebetulan bisnes mereka berkembang baik. Dan mereka gunakan wang tersebut untuk membantu masyarakat. Apakah pula hukum nya?

Rakan A : ko neh dah salah orang. Ko tanya aku macam lah aku nak jawab. Ko gi tanya ustazlah ngok. Tue malas citer dengan ko. Aku citer satu benda je ko mesti suka tanya banyak-banyak kan? 

Dan seterusnya kami terus bersembang melalut dengan macam-macam topic..  Begitulah antara intipati perbualan yang saya ingat.

So adakah anda terfikir kan apa yang saya terfikir? Saya dah tanya kepada seorang ustaz kat tempat saya. Dia jawab ;

Jika ct berniat nak melupuskan wang hasil hiburan, dia boleh menyalurkan kepada fakir miskin dan anak-anak yatim.

Jika ct berniat nak membina masjid wang tersebut mestilah dari sumber yang diyakini halal apatah lagi orang islam memang terdidik halal dan haram satu-satu perkara. Katakan lah ct membina wang hasil dari bidang hiburan, akan datang mungkin penyanyi [penganut islam] bogel, lucah, gay dan sebagainya turut membina masjid. Jadi rumit nanti..

Ibarat mencuci air kencing dengan air kencing.


Psssttt : Siti bina masjid atau baikpulih masjid?


Ameno : Worr.. jadi tak tentulah haram.. semuanya berdasarkan kepada sumber wang tersebut.. elok gak ct explain dia guna sumber apa utk bina masjid.. [yayasan nurjiwa tue duit hasil apa?] buatnya orang was2 nak solat dalam masjid tersebut camne?

Pentadbiran UPM terpaksa mengalah akhirnya..




Kat atas neh dua petikan berita mengenai pro-mahasiswa di UPM ;


1. Nampaknya pentadbiran upm dah tarikbalik keputusan membatalkan kemenangan pro-m


2. Kenapa? Sebab ada campurtangan dari kementerian pengajian tinggi.[rujuk perkara di atas]


3. prk kampus sepatutnya telus dan pentadbiran upm tiada hak waima satu sen sekalipun utk memaksa mahasiswa menyokong perkara yang mereka mmg tak rela sokong.


4. pentadbiran upm nampaknya kini bersikap lebih terbuka berbanding tahun-tahun lepas. Mungkin terkesan dari revolusi asia barat kot? Heh.


5. Walau apa pun, tahniah lah. Mungkin ini langkah permulaan utk pro-m bertapak di upm. Dan seharusnya langkah ini di ikuti oleh uitm juga. Pihak yang tidak dikritik bukan lah bererti mereka sempurna [uitm] tetapi mereka mungkin takutkan realiti apabila terpaksa berhadapan dengan kritikan. Heh

6. Mahasiswa yang berjaya terpilih menjadi wakil pelajar [mpp] haruslah pandai menggunakan peluang yang ada untuk membawa isu-isu setempat [universiti kawasan] yang relevan dengan kehendak mahasiswa. Jangan pula citer pasal isu nasional kat kampus padahal benda tue sedikit pun tak membantu penambaikkan kampus setempat itu sendiri. Heh


Ameno : Malaysia akan revolusi juga.. cuma taktahu bila.. bn akan ditumbangkan tanpa kompromi lagi..

Hot : Umno nafi terbit 'selangor terkini'

Entry neh ringkas. Ringkas sangat. Aku nak korang tengok printscreen kat bawah neh dulu ;



1. Paper tersebut di letakkan di depan pejabat.

2. Paper tersebut di edarkan oleh umno atas alasan tidak mahu membuang ia begitu sahaja.

3. Kenapa tak fikirkan bahawa ini mungkin muslihat atau perangkap untuk mengenakan umno?

4. Nampaknya mereka sudah sehabis fikir sebelum bertindak mengedarkan paper tersebut. Mungkin sebab mereka tahu siapa yang mencetaknya.. kot? Heh

5. Bukan calang-calang orang boleh keluar modal dan terbitkan paper.

6. Ini bermaksud individu tersebut mestilah mempunyai wang sekurang-kurangnya [pengaruh dan kuasa pun turut memainkan peranan]

7. Kalau berani, sila siasat di manakah paper tersebut di cetak.

8. Lepas dedahkan syarikat percetakan barulah boleh tahu dalang di sebalik kes ini.

9. Fair dan square kan? Saya teringin nak tahu sapa yang main taktik kotor kat sini.

Ameno : Dunia politik mula mendedahkan keburukan sikap sang pemimpin tak kiralah dari side mana pun..  politik tak pernah salah. Yang salah sikap pemimpin itu sendiri...

UPM : Pro-Mahasiswa terbatal kemenangan lagi..

Sama seperti tahun lepas, pro-mahasiswa terkena lagi. Kelayakan mereka pada tahun kali neh terbatal lagi. Kenapa terbatal dan kenapa sampai 10 orang yang terbatal sekaligus? Dengar citer atas alasan PRO-M berkempen secara berkumpulan dan ianya dah lari dari syarat-syarat berkempen. Kenapa tidak warning ketika kempen tersebut berlangsung dan kenapa mesti membatalkan kelayakan selepas mereka menang? Adakah ketika berkempen ia takpe berbuat demikian dan apabila di dapati bahawa mereka menang barulah tarik kemenangan mereka [andaian bahawa mereka langgar syarat berkempen]?

Tengok kelicikan pentadbiran UPM. Aku rasa tak puas ahti sungguh. Aku bukan nak tuduh. Tak berani aku. Apatah lagi kalau tiada bukti [kalau korang ada bukti, email aku orderonline2010@gmail.com]. Cuma aku rasa geram. Bukan nya mereka menang banyak. Cuma 11 kerusi je daripada 43 kerusi yang dipertandingkan. 

Pro-aspirasi masih lagi menang kat sana. Masih lagi major kemenangan mereka. Aku tak percaya yang pro-aspirasi tak berkempen secara berkumpulan [persepsi aku]. Apa yang aku tahu, satu calon mahasiswa dipertahankan kelayakan dia atas sebab dia menang tanpa bertanding sebab tiada calon yang melawan dia. 

Apa yang aku lihat juga, pentadbiran UPM seolah-olah mahu menyekat akses penguasaan pro-mahasiswa kat sana. Aku rasa mereka patut faham. Lagi kuat asakan manusia terhadap manusia yang lain, lagi kuat keazaman yang akan timbul. Lama-kelamaan orang akan jadi benci dan meluat. Siyes.

Memang aku bersetuju, mahasiswa tak patut berpolitik sehingga menjejaskan pelajaran mereka. Tetapi untuk itu kerajaan patut lebih adil. Bukan sahaja mereka tak boleh berpolitik dengan menyokong pembangkang, mereka juga tak patut berpolitik untuk menyokong kerajaan. Kerana menyokong politik kerajaan ataupun pembangkang kedua-duanya masuk dalam aspek politik. 

Kalau benda semudah ini kita melihat ketidaktelusan dalam pentadbiran, apa lah yang boleh kita harapkan pada perkara yang lebih besar?

Berhentilah main propa.

Baca berita kat bawah neh ;



Ameno : Baru 11 orang menang pun dah cuak.. baru 11. bukan 2011. Cuma 11 je. Heh

Saturday, 19 February 2011

Hujah Hebat Ali Rustam..

Ali Rustam ialah seorang ketua menteri melaka. Kalau korang ada add facebook dia, korang akan perasaan dia suka jawab soalan-soalan panas penyokong dengan perkataan "melaka maju". Siyes. Aku dah banyak kali nampak. Aku pun pernah juga membuat pertanyaan kat facebook dia.. dia mau juga layan tapi selepas satu tempoh dia akan blocked aku.. cis.

Dua kali aku kena blocked dengan dia. So aku kena ahti-ahti komen kat facebook dia. Aku tahu dia dah pantang nampak nama aku. Sure dia mesti banned punya walaupun takde sebab yang kukuh. Ceh

Komen balas dari menteri melaka neh memang kebudak-budakkan. Mungkin disebabkan itu kot aku rajin lepak facebook dia. Tapi tue lah aku terpaksa jadi silent reader kalau tak sure kena banned punya. Dia dah terkena sindrome fobia-amenoworld. 

Kalau korang nak tengok komen lawak dia baca bawah neh ;



Ameno : Melaka maju.. zzzzzzzzzzzzz...

Friday, 18 February 2011

Shahrukh dapat special project dari Ali Rustam..


Shahrukh khan berada di malaysia. Dia sedang menjalani pengambaraan filem yang bertajuk Don : 2 [Aku yang one pun tak sempat-sempat tengok full sampai sekarang.. tengok sekerat-sekerat je.. rugi..rugi.. dengar citer besh]

Melaka, Kuala lumpur dan Langkawi antara lokasi pengambaraan bagi filem tersebut. Sayang betul Ali Rustam kat Shah rukh khan neh aku rasa. Sebab apa, dalam berita tadi aku baca ;

1. Kerajaan melaka akan bina studio filem yang besar.

2. Nama studio itu ialah Studio, filem dan television antarabangsa melaka. [Aku harap malaysia boleh buat filem canggih lepas studio neh diwujudkan].

3. Kos studio tersebut di anggarkan RM21.3 juta. [aku harap jangan ada yang cuba memanipulasikan projek neh.. karang habis seme guna barang reject.. baru bina setahun dah runtuh because kualiti cikai]

4. Pembinaan studio dicadangkan di Rumah Media, Ayer keroh.

5. Peruntukan pula datang dari kementerian pelancongan.

6. Studio tersebut di jangka akan mula dibina pada tahun ini [sama-sama kita nantikan]

7. Kaitan shahrukh khan dengan projek ini ialah dia akan sumbangkan idea bagi pembinaan studio tersebut [aku taktahu dia pakar dalam benda tue..]

8. Dia juga akan menjadi pelakon utama bagi filem pertama yang akan dikeluarkan oleh studio tue [Aku rasa cam tak berapa bagus lah idea neh]

9. Aku tak pertikaikan kejayaan shahrukh khan dalam bidang perfileman.. tapi menjadi pelakon dan pengarah adalah perkara yang berbeza.. apabila kita nak membina studio.. ada baiknya kalau kerajaan melaka berkerjasama dengan yang benar-benar pakar.. yelah walaupun shahrukh khan cakap dia akan sumbangkan idea dalam paper.. siapa jamin bahawa sumbangan idea tersebut adalah percuma? Heh. Alang-alang kena bayar pergilah lantik orang yang betul-betul pakar dalam bidang tersebut.

10. Aku pun tak nafikan kehebatan shahrukh khan dalam dunia lakonan [sebenarnya nak kutuk.. tp kalau dibandingkan dengan fasha sandha.. okey lagi kot lakonan shah rukh khan] tapi bukan kah lagi patut kalau pelakon malaysia yang diberikan lead utama untuk merasmikan product pertama dari studio terbabit?

Aku rasa Ali Rustam neh ada hubungan sedara kot dengan shah rukh khan.. asyik utamakan shah rukh khan jer.. 

Ameno : kera dihutan bagi susu, anak kat rumah bagi susu gak, tapi yang dah basi punya.

Mani lelaki lain di dubur saiful.


Maafkan saya kerna bersikap ingin tahu tentang perkara yang melibatkan seks luar tabii ini. Boleh saya tanya begini tak ;

1. Jika saiful di liwat, bukan kah sepatutnya dsai memasukkan z**** dia ke dalam dubur saiful?

2. Jika ya, bukan kah sepatutnya tompokan air mani tersebut berada di b***** saiful?

3. Jika ya, bukan kah sepatutnya seluar di bahagian belakang yang ada tompokkan air mani?

Tetapi merujuk kepada statement di atas, tompokkan air mani berada di hadapan zip seluar saiful. Adakah saiful telah diliwat melalui.. ttetttttttt.. 

Ada berapa lelaki yang meninggalkan air mani mereka kat dubur saiful tue? Adakah saiful telah diliwat lebih dari dua orang lelaki? Ha Ha Ha..  

 

Ameno : Cubaan meliwat.. ataupun cobaan.. ?

Khas untuk UPP : Keadilan untuk arwah Said.

Kisah neh berlaku semalam. Semalam aku tengok tibitree. Aku tahu mesti ramai yang booo aku sebab aku tengok tibitree padahal aku selalu condemn tibitree. Tapi sebenarnya mereka tak akan faham aku. Aku ada sebab kenapa aku tengok tibitree. Bagi aku kalau aku tak tengok tibitree, macam mana aku nak tahu apa yang tibitree tipu kat masyarakat malaysia? So.. niat aku suci murni as always. Heh

Kisah nya begini. Semalam kat tibitree beria-ria lah seorang UPP [Unit Polis Penyeludupan = neh makna yang aku reka-reka ikut suka ahti aku sebab malas nak pergi cari info makna sebenarnya] menceritakan detik-detik bagaimana seorang remaja berusia 19 tahun ditembak [masih hidup] oleh UPP atas faktor mereka nak mempertahankan diri. Okey. No hal. Kalau sungguh budak tue jahat dan nak serang UPP, aku rasa takde masalahlah UPP nak tembak budak tue [walaupun mereka sepatutnya boleh guna elektrik gun cam polis owang putih guna tue] atas alasan pertahankan diri. Tapi masalahnya benar ke budak tue nak serang UPP? Dan betul ke UPP menceritakan perkara yang benar? Sila lihat video dibawah ini ;


Dan ini pula keratan printscreen utusan malaysia mengenai isu di atas ;


Perkara ini timbul menjadi isu sebab ;

1. Arwah Said didakwa telah dibelasah hingga mulut berbuih sebelum di bawa ke hospital. Bukan seperti apa yang didakwa UPP sebelum ini menerusi media arus perdana.

2. Arwah Said bukan seorang penyeludup beras. Semalam sapa tengok berita dia ada cakap UPP menumpaskan kegiatan penyeludupan. Tapi nilai beras cuma ratusan ringgit je. [20 kampit ada berapa kilo?] Dah tue naik kereta kancil pula tue. Boleh bayangkan kereta kancil + 20 kampit beras?

3. Konon nya Anak saudara Said menyerang UPP [betul ke dia menyerang?] sebab marahkan bapa saudara nya dibelasah sampai mati oleh UPP. [Kena tunggu dia sihat dan membuat PC kelak bagi info lanjut].

4. Suratkhabar pula paparkan berita seolah-olah arwah Said ialah penyeludup [menerusi berita di atas] so ini telah menguris perasaan ahli keluarga arwah kerana sebenarnya arwah memang meniaga beras yang di ambil borong dari thailand. 

5. Kalau tengok berita kat atas pun dia tulis dipercayai.. so benda tue tak terbukti.. sahih. 

Ingat kes arwah aminulrashid? Kugan? Teo beng Hock? Semua nya tiada pengadilan. Dan demi mendapatkan pengadilan.. ada individu [aku rasa orang yang dekat dengan arwah dan remaja yang ditembak tue] telah membuka facebook group untuk menepis semua tohmahan, tuduhan dan persepsi negatif terhadap arwah Said.

Nak tahu info lanjut klik sini.

Ameno : Aku cukup risau nak deal dengan pihak penguatkuasa di malaysia.. rasa cam nyawa di hujung tanduk.. anytime kena bang-bang je..

Thursday, 17 February 2011

Pendidikan Seks kini di PLKN.



Pendidikan seks kini secara rasmi nya menjadi subjek untuk bebudak PLKN. Herm.. terkejut gak tapi mungkin kah ada kebaikan di sebalik subjek ini?


Ameno : Taktahu nak respon apa.. nak kata negatif.. negatif ke? Nak kata positif.. tapi positif ke? Entah..!

Seriyus fail - Ameno World Fail II [copy-paste from obefiend]

Fail! Aku memang fail!! Obey telah menemukan bukti betapa failed nya Ameno World!!! 
Sila lihat bawah neh ;


Untuk pengetahuan kowang, kami selaku penyedia tapak untuk pengiklan tidak boleh klik iklan sendiri. Akan tetapi atas jasa baik pembaca-pembaca belog seperti obefiend neh dia telah mendedahkan aku satu perkara yang memang sampai sekarang aku taktahu realitinya. Di samping itu aku juga fail sebab dunno what to do dengan benda alah neh. Siyes. Erhh silap eja plak. Seriyus.

Aku cuba mengamati kata-kata sayang obey kepada aku. Puas aku menelek mencari apa yang dia bilang dalam belog dia kat advertlets aku tapi satu haramjadah aku tak jumpa.. Why? Kalau kempen innity memang boleh pilih aku tahu.. tapi aku belum pernah pilih untuk reject pun buat masa sekarang sebab tiada keperluan..




Aku juga tak pernah receive apa-apa memo dari pengiklan samada mahu menjalankan kempen ataupun tidak. Memang tak pernah. Mungkin aku tak sepenting obey. Pengiklan pun rupanya pandai pilih orang yang layak dapat memo dengan orang yang tak layak dapat memo. Owh.. aku kuciwa.. aku kuciwa.. kerana di double standardkan oleh pihak pengiklan..

Apa pun tenkiu lah obey.. cukup sayang engko kepada ku.. kini baru ku mengerti.. ouchh..

Menangi tawaran penjagaan rambut bernilai rm290 sekarang. 

Ameno : Terma advertlets, innity dan nuffang sama ke weh?

Churp-churp petronas neh apa?

Aku tak faham satu je. Apa motif benda alah neh? Aku nak promote pun taktahu nak promote apa sebab aku tak tahu benda alah neh benda apa.. 

Korang tahu ke? Tengok bawah ;


Puas aku cuba sental kepala hotak aku dengan sabun + varnish + clorox + fab + macam2 lagi lah tapi tak berhasil memahamkan apa yang sepatutnya aku faham menerusi iklan petronas neh. 

Dia nak suruh kita amek iktibar bahawa ikatan kekeluargaan itu penting ke ataupun nak suruh kita edarkan kad ucapan selamat tahun baru cina tue? 

Aku terai gak belek-belek gambar tue.. last-last aku give up. Yang aku tahu, aku klik like dan aku blah. Heh


Ameno : Aku tak faham geometrik lah. Matematik aku failed! Failed wa cakap lue!

Fungsi baru facebook makin pelik.

Fungsi terbaru facebook semakin tidak menyenangkan aku. Siyes. Naik runsing aku tengok facebook bila ;



1. Semua link yang kita share via facebook  [link asal dari facebook itu sendiri] tidak boleh di komen oleh sesiapa pun melainkan hanya button share aje yang terpapar. [rujuk gambar]

2. Even like pun takde.

3. So camne nak tahu respon balas atas perkara yang kita share tue?

4. Jawapan nya kena buka topik barulah. Perubahan neh tertakluk kepada facebook individual dan group.

5. Lagi satu untuk facebook fanpage aku dapat tahu bahawa jika ada admin yang like comment fan dia akan terpapar macam neh ;


Okeylah takde masalah sebab aku rasa privacy admin page akan lebih terjamin [pada yang nak sembunyikan identiti lah].

Apa pun ciri facebook yang melarang kita komen / like link yang kita share via facebook adalah sesuatu yang aku tak setuju langsung.


Ameno : Facebook patut buat open survey dulu sebelum apply perubahan demi perubahan.. at least barulah kita owang di hargai.. neh tidak men tukar je.. walaupun facebook adalah free tapi facebook kini adalah seumpama public figure.. so as public figure kena pentingkan public opinion.

Identiti amingenji yang hina kaum india terdedah.








Ini adalah kali kedua aku menulis semula posting neh. Tulisan kali pertama aku padam. Aku padam sebab aku rasa terlalu skema dan entah hapa-hapa. Heh

Kalau korang nak tahu asas citer neh, dipersilakan rujuk video racist neh terlebih dahulu. Dah tengok boleh masuk komen sini.

1. Tengok printscreen kat atas. Aku tengok budak amingenji neh dah berambos setelah video racist tersebut menjadi kontroversi di dunia internet.

2. Mungkin itupun yang dia cari untuk raih populariti.

3. Yelah, kalau sungguh nak berambos, kenapa tak tutup je terus blog dia? Betul? Bajet nak tunjuk muka tak handsome dia lah tue.. ceh

4. Siap bagi amanat terakhir lagi tue. Ceh.. terakhir lah sangat.. kalau berani meh lah datang sini kita slowtalk sesama..

5. Namun aku rasa budak gangster melayu neh memang ada masalah jiwa yang kronik. Dia ingat dia sorang aje kenal dunia internet time umur 15 - 17 tahun? Aku pun kenal dunia internet sejak awal remaja gak tapi takde plak nak wat belog bodoh macam tue.. apatah lagi merepek yang bukan-bukan kat youtube..heh

6. Dalam pada dok kutuk india, dia makan gak roti canai enh? Sadis betul..

7. Kalau korang tengok video racist tersebut.. korang perasan sebenarnya dorang [amingenji gangster yg tak handsome] neh buli budak-budak yang baru masuk sekolah.. maybe bebudak form 1 kot..

8. Budak-budak melayu yang buli bebudak india tue sekarang form 5. Nak amek SPM. Tapi kaki ponteng sekolah.. kaki suzi [boleh tengok repekan di atas] dan kaki mengarut..

9. Pengajaran terbaik untuk budak ini ialah dia kena dihukum. Dia kena minta maaf secara terbuka dan berjanji tidak mengulangi perbuatan biadap tersebut.

10. Kenapa kita kena hukum dia? Pasal dia neh .. beratus-ratus komen hina islam, melayu dan Nabi Muhammad saw kat youtube [bawah video dia] ditulis.. sebagai respon balas di atas perbuatan biadap dia.. Namun video tersebut telah hilang ble dia bertindak tutup account dia. Dia fikir kita hanya dapat jejak dia menerusi facebook, twitter dan youtube je ke? Dalam blog pun boleh gak per. Heh

11. Nak tengok gambar dia?

Opsss maaf aku tutup sebab dia tak handsome pun. Buang masa lah tengok budak yang berperangai buruk bila tak sedar muka pun tak berapa handsome gak.. heh

12. Kesimpulan nya budak yang buat video racist neh memang orang melayu. So orang-orang yang mengatakan india yang buat video tersebut semata-mata nak cetus rusuhan kaum nampaknya tak betul.. tet.

13. Apa pun bangsa mereka, asalkan mereka racist mereka tetap dibenci. Aku benci racist india, melayu atau cina. Tiada beza kerana racist ialah racist. Racist bukan bawa imej bangsa tapi imej individu. Orang macam di atas neh, walaupun dia melayu.. dan bersikap racist tetapi tidak adil pula kalau seme melayu terpalit dengan persepsi buruk disebabkan kebiadapan dia.

14. Ada juga yang bagitau mungkin budak neh dah insaf.. aku nak cakap, kalau dia dah insaf Alhamdullilah. Lagi bagus kalau dia tulis statement minta maaf secara terbuka. Tapi kalau dia lari sebab takut .. bek tak payah. Makna dia bukan nya insaf sebaliknya dia takmo dikenakan tindakan undang-undang je. Orang yang dah insaf depa tak lari tapi sebaliknya depa deal dengan situasi tersebut.

15. Kesimpulan nya janganlah kita bersikap racist disebabkan ada orang racist dengan kita. Mereka [orang bukan islam] menilai kita [orang islam] berdasarkan perwatakan kita. So.. pepandailah bawa imej islam yang Rasul Allah tonjolkan.
Ameno : Amingenji.. lagi bagus kalau ko masuk blog aku neh weh..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...