Untuk pertanyaan/iklan/berita sila hubungi saya disini orderonline2010@gmail.com.

Poco-poco : Haram, harus atau okey?



Isu poco-poco neh sebenarnya membuatkan aku tergelak sendiri. Bukan apa, walaupun aku dah TULIS dengan JELAS bahawa aku BUKAN SOKONG POCO-POCO ataupun PENARI POCO-POCO tetapi masih terdapat individu yang TIDAK FAHAM BAHASA bahawa apa yang AKU  nak HURAIKAN di sini ialah KECELARUAN FATWA!

Kat sini aku tulis balik dengan TERTIB agar individu yang TIDAK FAHAM itu boleh FIKIR dengan TELITI isu fatwa poco-poco ini.

1. Harussani kata ia haram.

2. Harussani kata ia haram di PERAK sahaja. Baca sini.

3. MAZA kata ia harus.

4. Ulasan panjang lebar MAZA boleh baca di sini.

5. Harussani kata ia haram sebab ada roh-roh kristian. Dalam erti kata lain ianya ada unsur-unsur pemujaan.

6. Bukan haram sebab ianya membentuk salib ataupun mendekati perzinaan.

7. Jadi di sini dalam kepala hotak harussani ialah begini ;

poco-poco itu ada ritual kristian - ditarikan oleh orang islam - ini tidak blh kerana meniru budaya orang kristian - baiklah kita keluarkan satu fatwa iaitu haram - haramkan ia di perak kerana kapasiti "saya" sebagai mufti perak, kerana kuasa "saya" hanya tertakluk di perak sahaja lah.

8. Kemudian nya ustaz maza memberikan pandangan yang berbeza. Dalam kepala hotak ustaz maza pula begini ;

poco-poco itu ada ritual kristian - menjurus kemaksiatan -  haram

poco-poco itu tiada ritual kristian - menjurus kebaikan -  harus

9. Kemudian ustazah mashitah pula muncul. Dia kata tiada masalah. Baca sini. Dalam kepala hotak ustazah mashitah pula begini ;

poco-poco itu tiada ritual kristian - poco-poco ialah senaman - mengumpulkan kakitangan kerajaan wanita di satu kawasan pada hari cuti untuk berpoco-poco - release tension - jadi poco-poco = okey - di perak = haram sebab harussani keluarkan fatwa ia haram - kerana apa? mungkin step dan ritual poco-poco di perak berbeza dengan poco-poco di negeri lain. 

10. So ini ialah kandungan tiga kepala hotak orang yang arif dalam ilmu agama. Bukan kepala aku. Bukan kepala otak korang. Kesimpulan nya ialah ;

- Poco-poco cuma haram di perak, maka ini bermaksud selain dari perak, kita [penganut islam] boleh berpoco-poco di negeri lain.

- Orang islam perak tidak boleh mengangap bahawa poco-poco haram di seluruh negara.

Baiklah. Lepas tue ada cakap begini kat aku ;

What the hell!!! Daripada ko poco-poco lebih baik ko bersolat. Bersolat tue senaman beb. 

Jawapan baik aku?

Helo kawan, dalam dunia neh kita tak perlukan 24 jam untuk bersolat. Ada masa yang diperuntukan untuk bersolat, untuk makan, untuk rehat, untuk tidur, untuk apa-apa lah. Ada makcik-makcik kat tempat aku neh mereka menari-nari seminggu sekali. Mereka buat dalam dewan. Ada beberapa peraturan dan lelaki dewasa tidak boleh ikut serta. 

Tujuan mereka menari ialah untuk release tension. Bukan poco-poco je ada. Ada macam-mana tarian. Yang paling kerap mereka buat ialah menari  "caca"

Aku pernah ikut serta sekali. Tapi tak menari sebab aku segan. Aku rasa macam orang bangang menari beramai-ramai. Sebab itu aku tinggal.

Jadi adalah tidak adil untuk kita menghina dan menyifatkan makcik-makcik yang ikut serta itu sebagai ;

- jahil agama
- tidak bersolat
- tidak menutup aurat

Kita kalau nak larang orang daripada berpoco-poco pun kena bagi sebab yang kukuh. Apa sebab kukuh yang korang ada untuk halang orang lain dari berpoco-poco? Fahamkan betul2. Ia haram cuma di perak. Selain dari perak, bukan hak korang nak larang atau pandang serong pada peserta poco-poco. Ini juga bermaksud, apabila kita keluar dari perak, larangan bahawa poco2 itu haram tidak sah.

Boleh je tak suka pada poco-poco tetapi tak boleh nak halang orang lain dari suka pada poco-poco sebab ia bukan haram untuk malaysia. Melainkan ada fatwa mengatakan poco-poco haram untuk seluruh malaysia, maka kita penganut islam kena ikut lah.

Namun, kena faham. Selagi fatwa seperti ini berterusan di malaysia selagi itulah kecelaruan akan wujud. Ada negeri kata haram. Ada negeri kata okey. Ada negeri tak kata apa-apa. Bagi aku, untuk memudahkan cerita, jabatan agama islam bagi seluruh negeri haruslah bersepakat dan kemudian mengeluarkan fatwa yang senada. Ini lebih baik.

Jawapan jahat aku?

Ko daripada memekik dan melalak macam orang meroyan, pergi solat lah lagi baik. Tak pun berzikir. Tak pun bersedekah. Tak pun bantu orang susah.. tak pun buat bodoh. Lagi bagus. Heh.


Ameno : Isu simple tapi masih ramai yang tak faham point  sebenar. Apa kes?

Hot! Ustazah mashitah : Poco-poco hanya senaman!!



Kan aku dah cakap. Fatwa pasal poco-poco neh bakal mengundangkan kekeliruan. Tapi ada pula anom-anom yang marahkan aku segala bagai kat sini. [baca situ].

Aku bukan mempersoalkan kenapa perkara itu di HARAM kan. Aku cuma mempersoalkan sejauh mana perkara yang HARAM itu diperluaskan keHARAManya di malaysia. Itu je. Kalau dah haram kat perak sahaja, so budak-budak perak je lah takley poco-poco. Budak2 dari negeri lain boleh je. Apsal pula ada anom nak mengamuk segala bagai kat aku pula?

Baca bawah neh sendiri beb ;

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mashitah Ibrahim berpendapat tarian poco-poco hanyalah sejenis tarian berbentuk senaman serta tidak perlu diharamkan di seluruh negara.


"Dari satu tempat ke satu tempat tarian poco-poco ini berbeza. Lagu pun tidak sama. Jadi besar kemungkinan ditimbulkan di Perak kerana di Perak tidak sama dengan tempat lain.
"Tapi di tempat-tempat lain yang saya sendiri perhatikan ia berbentuk lebih kepada senaman yang mana kalau nak buat aerobik itu pada orang tua mungkin agak agresif.Jadi poco-poco ini digunakan sebagai wadah untuk orang bersenam, itu yang saya lihatlah," katanya kepada pemberita di Putrajaya hari ini. 

Beliau diminta mengulas mengenai keputusan Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak untuk mengharamkan tarian itu seperti yang diumumkan Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria baru-baru ini.

Bagaimanapun, katanya setiap negeri berhak mempunyai fatwa yang bersesuaian dengan negeri masing-masing, begitu juga di Perak yang sudah tentu mempunyai alasan tersendiri untuk mengharamkan tarian itu.



Harussani dilaporkan berkata tarian tersebut diharamkan kerana ia mempunyai unsur kepercayaan agama lain iaitu Kristian selain pemujaan roh dan pewartaan terhadap fatwa itu akan dibuat tidak lama lagi.

"Poco-poco itu adalah muzakarah fatwa di Perak sahaja. Sehingga kini keputusan itu belum diwartakan. Bermakna selagi itu, ia tidak berkuatkuasa.Kalau berkuatkuasa pun ia hanya di Perak sahaja kerana ia bukan hasil dari keseluruhan muzakarah mufti," kata Mashitah.
Ketika ditanya sama ada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) perlu mengkaji pengharaman tarian itu, beliau berkata ia perlu dikaji sekiranya terdapat aduan daripada rakyat.


Kalau tidak ada orang nak mengadu, jadi tiada punca kita nak mengkaji benda ini kerana tidak ada sebarang aduan yang melihat bahawa poco-poco ini associate dengan perkara-perkara yang bercanggah dengan agama," katanya.

Terdahulu beliau melancarkan prapelancaran Album Masjid: Lambang Ketamadunan Islam di Malaysia yang mempamerkan keunikan gabungan seni fotografi dan fakta mengenai masjid-masjid di seluruh negara.

Dan lepas tue baca kat bawah neh pula ;
Anonymous said... 

Banyak sebenarnya kekeliruan yang masih tidak jelas dan tidak di fahami kita... biar aku jawab persoalan penulis blog... kenapa mufit tidak keluarkan fatwa menari di kelab malam itu haram.. perlu kah kita keluarkan fatwa bahawa arak itu haram? sedangkan kita semua memang sedia maklum bahawa arak itu memang haram.... sbb tu fatwa tidak di keluarkan lagi bnyak kali... sama juga menari di kelab malam or pakai ketat2... semua dah sedia maklum bahawa perbuatan di dalam kelab malam itu haram... tetapi, tentang tarian poco2 ini... ia satu fenomena baru.... ramai yang menyangka tarian itu utk kesihatan... dalam tarian poco2 tidak diletakkan syarat perlu berpakaian seksi.... yang menjadi isu sekarang, ia sedang meresap dalam budaya kita... ada juga makcik2 yang bertudung labuh dan berpakaian sopan yang menyertai nya, kononnya nak sehat.... tapi x tahu bahawa ia adalah perbuatan salah dan haram... itu lah yang membimbangkan mufti perak... berkenaan dengan perbezaan pendapat... saudara kena faham, untuk mengeluarkan fatwa oleh majlis fatwa kebangsaan, ia perlu mengambil masa.... setiap mufti2 perlu membuat penyelidikan dan analisis dahulu... ia mengambil masa.... sbb itu mufti perak dan mesyuarat fatwa negeri mengeluarkan fatwa dahulu... sbb perkara sebegini tidak boleh ditangguah2.... cuba anda baca artikel diatas.. ada mufti perak kata ia haram di 'PERAK' sahaja??? fatwa tersebut sebenarnya merujuk kepada semua umat islam... tapi fatwa tersebut dikeluarkan diperak... kita sbg umat islam, x perlu la terbantut pemikiran sampai fikir ia di perak sahaja.. jngn nak mempolitikka agama.... Perak keluarkan fatwa dahulu, sbb ia tidak mahu tunggu majlis fatwa kebangsaan.. tapi perkara ini pasti akan di bawa kepada majlis fatwa kebangsaan... kemudia baharu ia akan dikeluarkan... kita pula, jngn la terlalu benak sngt, sampai nak tunggu majlis fatwa kebangsaan mengeluarkan kenyataan....

Dipetik dari sini

Pendapat aku masih sama seperti semalam rujuk sini. Dan macam aku katakan semalam perlu ada fatwa bahawa orang islam dilarang menari di kelab malam dan disko. Kalau nak tahu siap ada kerja penari lagi di kelab malam beb. Takan halal pula kot? Heh.

Perlu buat fatwa sebab umat islam di malaysia nampaknya dah tak nampak line haram halal lagi beb. Aku siyes cakap neh.


Ameno : Siapa benak sebenarnya wahai anom? Anda? Saya? Ataupun..

Terkini : Milo peket naik harga.


Aku baru lepas pulang dari kedai runcit. Ketika pergi kedai runcit tadi, aku beli ;

Milo peket 200gram
Susu tin
Keropok cheezel.

Waktu itu ada pemborong kat kedai tue tengah deliver barang. Ketika aku nak bayar ;
Pakcik kedai : Milo 4.50, susu tin 2.50, keropok 1.80..

Aku : Milo 4.50 ke 4.20?

Pakcik : Ha yelah, harga baru ke neh? dah 4.50 neh? tak perasan pula bila naik.

Aku : Saya beli dua minggu lepas tak silap rm4.20. Saya ingat.

Uncle : Sudah naik. sudah naik.. semua sekarang naik. Nanti itu makanan ringan pun naik. Sikit jam lagi.

Aku : Bila naik? Taktahu pun..

Pakcik : Saya pun baru tahu. Stok baru neh.

Aku : Untuk semua jenis? Besar kecik pun naik juga?

Pakcik : Entahlah saya tak check lagi.. tunggu dia kira stok dulu.

Memandangkan tiap-tiap bulan barang mesti naik, sampaikan peniaga sendiri pun tak perasan yang barang niaga mereka dah naik harga. Kita sebagai pengguna kena peka sikitlah. Kita kena tahu barang apa yang naik. Kalau kita taktahu, duit kita akan hilang macam tue je. Sebab kita tak berjimat cermat.

Memang aku tahu, korang akan cakap, korang dah berjimat habis. Sampai takde ruang nak melakukan pembaziran. Ini semua masalah kerajaan yang tidak kawal kerakusan peniaga. Aku setuju point-point korang. Tetapi nak tunggu kerajaan yang sedia-ada tumbang, kita perlukan masa. 

So, sementara nak tunggu benda itu jadi hakikat, kita kenalah berjimat cermat untuk teruskan hidup kan? Kita cakap banyak pun dah takde guna nya lagi. Barang makanan memang akan naik tiap-tiap bulan sambil ismail sabri tersengih-sengih depan tv bila tengok dafi menyanyi.

Dan aku yakin ismail sabri tidak akan war-warkan isu neh dalam media. Seperti selalu. Ismail sabri hanya akan cakap barang makanan di malaysia masih rendah berbanding negara lain. Kali neh aku ada bukti. Nanti aku scan dan upload sini. Tunggu.. 

Nota : Untuk rekod aku mmg beli milo jenis neh dan aku tak boikot product neh.

Ameno : Barang naik berat turun.

Sensasi : Logik ke poco-poco haram di perak?


Baca bawah ;

IPOH, 30 Mac: Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak yang bersidang pada 24-26 Januari 2011 lalu telah memperakukan supaya tarian atau senaman poco-poco diharamkan.

Ia dibuat atas asas ianya mempunyai kaitan dengan kepercayaan agama juga pemujaan roh berdasarkan kajian yang menyatakan ianya sering diamalkan di Jamaica serta bercirikan agama Kristian.

"Mesyuarat mengambil keputusan bahawa pengharaman ini akan diwartakan," kata Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria dalam satu suratnya.

Surat fatwa Mufti Perak itu dihantar kepada Pengerusi Persatuan Kakitangan Islam Malayan Banking (PKIMB) Perak.

Sebelum ini media sentiasa sahaja menyiarkan aktiviti Perdana Menteri dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor yang sering melakukan senaman poco-poco ini khasnya di tempat awam.

Bahkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak juga pernah melakukan senaman ini di atas pentas bersama isteri dan pembesar negara yang lain. (gambar atas)

Baca dengan jelas. Dan fahamkan betul-betul. Poco-poco cuma haram di perak. Kalau korang nak berpoco-poco boleh keluar perak. Heh.

Sebenarnya, apa yang aku nak cakapkan ialah ;

1. Kenapa perlu wujud perbezaan fatwa antara satu negeri dengan negeri lain sedangkan mahzab kita sama?

2. Bukan kah perbezaan fatwa akan merumitkan suasana?

3. Contohnya poco-poco. Haram di perak. Tapi di negeri lain macam mana statusnya? Haram juga ke? Adakah jika hanya haram di perak ini bermaksud hanya di negeri perak je kita [orang islam] tak boleh poco-poco tetapi di negeri lain dibolehkan?

4. Sebab tue lah aku binggung dok kat malaysia neh. Even soal fatwa pun masih berserabut! Celaru. Kelam kabut.

5. Hoi.. aku bukan kutuk kerajaan. Aku kutuk sistem yang serabut neh. Faham tak?

Baik, aku kasi contoh beb.

Contoh satu ;

Aku bukan orang perak. Aku datang merantau dok kat perak. Then poco2 sekarang haram di perak aku takleh lah nak poco-ing [padahal mmg tak buat pun] di perak. Ble aku keluar dari perak, adakah aku boleh poco2 semula?

Contoh dua ;

Aku orang perak. Poco2 haram di perak. Sekarang aku keluar perak menetap di perlis. di perlis tiada fatwa pengharaman poco2. adakah aku boleh poco-ing di perlis pula?

Jika begitu, apakah kerelevantnya fatwa pengharaman poco2, rokok dan shisha di malaysia apabila ianya tidak diselaraskan?? Pening siottt..!

Selepas itu aku dengan jahatnya nak mengajak korang berfikir lagi.

Contoh satu ;

saya orang perak. saya tidak menari poco2. tetapi saya menari di disko. Menari di disko tidak haram sebab saya pergi disko cuma utk menari bukan utk minum arak ataupun melanggan pelacur. saya exercise nak kasi badan kurus je.

Contoh dua ;

saya bukan org perak. Saya pun tidak menari poco2. saya tahu poco2 tue ada roh kristian. sebab itu saya menari di kelab malam je. Di kelab malam, saya menari dangdut. Dangdut tidak haram sbb mufti tak cakap pun menari dangdut yang menghairah dan berlengok2 pinggul itu haram.

Apa maksudnya? Kenapa hanya roh kristian je patut diharamkan? Kenapa tidak tarian yg menghairahkan di depan penonton dan tunjuk b***** juga difaktwakan haram? Walaupun tiada roh kristian ttp ada roh seks yg menjurus kepada perkara yg bukan2. Malahan tidak keterlaluan jika di-umpamakan seperti tarian seks. Bezanya tak buka baju. Tapi kebanyakkan dari mereka pun pakai baju melekap2 tubuh badan, even tertutup, bentuk badan tue masih jelas terserlah.

Sebenarnya ramai orang islam pergi disko dan buat parti. Mereka tak teguk arak dan mereka kata ianya tak salah sebab disko tempat melepak. Heh.

Begitu juga dengan tarian dangdut. Mereka bebas bergelek dan berpeluk sesama mereka ketika menari. Walaupun tiada unsur kristian ttp ianya menjurus kepada unsur kemaksiatan.

Aku faham, mufti perak ada sebab nak mengharamkan ia. Tetapi cuba jangan fikir poco2 je. Fikir ke dalam sket.. Haramkan poco2 dan semua yang berkaitan. Baru tepat. 

Aku tahu, nanti korang mesti cakap, biarlah buat sikit2 dulu. Lagipun takanlah mereka taktahu disko tue haram. Sebenarnya tarian di disko dan tarian dangdut wujud terlebih dahulu berbanding poco2. Jadi keutamaan utk mengharamkan ia pun haruslah bermula dari tarian2 ini. Lagipun mmg ramai org islam taktahu masuk disko itu haram. Kalau tidak masakan seorang artis pernah berkata, dia masuk disko utk bersenam je? Heh.



Kemaskini :

Aku baca paper utusan tadi, ada individu mengatakan tarian poco2 menjurus kepada kemaksiatan sebab percampuran antara lelaki dengan perempuan. Aku tak pasti samada fakta itu betul atau tidak. Tetapi, bagi aku sendiri, benda itu merepek dan mengarut.

Bagaimana pula jika mereka wujudkan undang2 agar poco2 tidak boleh ditarikan oleh lelaki dan perempuan di satu tempat? Bukan kah ini akan selesaikan permasalahan di atas? Jika itu berlaku adakah ini bermaksud poco2 blh diteruskan? Terdapat banyak wanita berkerjaya yg menari poco2 di kawasan perak even dalam bangunan kerajaan sendiri [KEMAS] sebagai aktiviti riadah. So? Maksiat kah itu?

Jangan kasi umat islam di malaysia neh pening beb. Dah kata ada unsur2 kristian sudahlah. Kita tak payah buatlah. Walaupun cuma di perak je. Heh. Tak payahlah utusan pergi interview beberapa tokoh yg tak perlu untuk memberikan ulasan merepek lagi mengarut. Buat kena maki je beb. Heh.

Aku sendiri bersetuju poco2 diharamkan. Bukan di perak malahan di seluruh malaysia. Aku menyampah dengan org indonesia yang asyik tuduh malaysia ;

malingsia! malingsia!

ataupun

curang.. curang..

entah ble jadi laki bini aku pun confused. Heh.

So mana2 budaya indonesia neh, eloklah kita jangan amalkan dan popularkan di malaysia. Buat kena maki je dengan indonesia beb. Memang tak semua indonesia tue jahat. Aku kenal ramai. Dan ramai di antara mereka memang baik. Malahan aku pernah saksikan macam mana majikan aku mendera mental pekerja indonesia di tempat aku.

Bos aku ialah owner kilang percetakan. Dia itu perempuan cina yang kejam. Selain dari menyuruh pekerja indonesia menjaga anjing, dia juga melarang wanita tersebut bersolat dan tutup aurat.

Kakak indonesia itu mmg kesian. Aku setakat simpati je mampu. Sebagai student yang sedang kerja sementara waktu cuti sem pada ketika itu, aku takley nak buat apa2. Ini antara 3,4 kisah maid indonesia yang dipergunakan oleh majikan cina yang aku alami. Dan semua-nya majikan cina. Aku tak pernah jumpa majikan india ataupun melayu mendera pekerja indonesia islam. Mungkin korang pernah. Pengalaman kita lain2 kan.

Nota : Aku dah check e-fatwa dan aku tak jumpa poco2 haram di negeri lain. Jika korang jumpa ada fatwa tersebut dan ianya di wartakan, tolong inform aku.

Ameno : Pening kepala.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...