Untuk pertanyaan/iklan/berita sila hubungi saya disini orderonline2010@gmail.com.

Manchester United kalah kerana najib!


Ini bukan mimpi tapi realiti. Hakikat dan kenyataan. Penyokong2 manchester united terpaksa menerima akan hakikat neh. Hakikat yang MU akan kalah habis dan najib akan meraung sakan akibat kekalahan itu. Hehehe..

Sorry beb, aku terpaksa rasa menyampah bhai dengan pasukan neh. Siyes. Malam neh aku dengar citer najib and the geng akan menonton perlawanan bola neh kat putrajaya. Fuhh.. tengok dengan geng2 vvip beb. Jeles ka aku? Tak pun.. ada masalah ka bagi aku? Tak pun.. saja jerk aku nak mengata sebab ia melibatkan najib bhai.. hehehe..

Najib minat Manchester United beb. Minat gila. Disebabkan dia minat gila dengan pasukan neh lah dia sanggup nak buat tayangan perdana untuk menonton beramai2 bersama rakyat. Salah ka? Tak pun.. kan aku dah cakap tadi benda neh tak salah, aku saja je nak mengata si najib neh. Aku menyampah beb dengan MU. Menyampah sebab najib sokong sokong setan merah. Hehehehe..

Disebabkan dia sokong setan [MU] maka aku memilih untuk menyokong pihak lawan [Barcelona]. Walhal aku satu sen pun tak minat pasukan barcelona neh. Tapi disebabkan piem aku sokong MU, maka aku memilih untuk support barcelona untuk hari ini dalam sejarah. Heh.

Dengan ini aku juga suka untuk mengisyitharkan pasukan MU akan kalah dengan teruk. Tergolek habis. Confirm. Aku confident bhai. MU akan kalah habis disebabkan najib. Dan najib akan menangis akibat kekalahan itu. Manakala aku pula akan happy tergelak saat2 najib kalah bola.. hehehe.. nasiblah. Najib + Manchester United = kalah.. hehehe.. apa? Pasukan MU mengamuk kat aku? Yang korang pandai2 sokong MU buat apa? Kan dah kena.. nasiblah.. apa yang najib sokong aku tak sokong dan ianya muktamad! Habis.

Gaps: cina, india tiada hak untuk biasiswa kerana ia hak melayu sepenuhnya !

Hanya orang Melayu dan Bumiputera mempunyai hak untuk menerima biasiswa kerajaan, kata kumpulan pendesak yang berkaitan dengan Umno - Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (Gaps).

NONE“Adakah sebenarnya setiap rakyat Malaysia berhak mendapat biasiswa? Perlembagaan Persekutuan hanya mengariskan orang Melayu dan Bumiputera (sahaja) mempunyai hak untuk menerima biasiswa,” kata presiden Gaps Hamidzun Khairuddin dalam satu kenyataan.

“Perlembagaan ini di buat oleh Suruhanjaya Reid, bukan oleh pemimpin Melayu,” katanya dalam usaha cuba memindahkan kesalahan itu kepada lima anggota panel Komanwel yang menggubal perlembagaan negara pada tahun 1965.

Hamidzun mengulas kenyataan presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek yang berkata, “MCA meminta perdana menteri supaya memberikan biasiswa kepada pelajar cemerlang SPM untuk melanjutkan pelajaran di luar negara meskipun Putrajaya mendakwa tidak membuat sebarang janji seumpama itu.”

Sambil menuduh “sesetengah ahli politik parti pemerintah dan pembangkang yang sangat bersifat perkauman dan chauvanistic”, Hamidzun membidas Chua, khususnya dan mencabar ketua parti komponen BN yang kedua terbesar itu meminda perlembagaan jika tidak bersetuju.

gaps protest 20101205 banner 05“Kalau (Chua) Soi Lek tak setuju, dia kena pinda perlembagaan yang digubal oleh Lord Reid ini. Soi Lek wajar bersikap lebih objektif dalam kepimpinannya.

“Soi Lek juga kena belajar menjadi pemimpin untuk semua rakyat Malaysia, bukan menjadi jaguh untuk bangsanya sahaja,” kata pemimpin Gaps itu.Cukup la...

Hamidzun juga membidas parti-parti komponen BN yang katanya setiap tahun dalam bulan Mei-Jun MCA dan MIC serta Umno akan menjadi juara kaum masing-masing.

“Gaps melihat isu ini harus diselesaikan secara tuntas agar ianya tidak menjadi polemik tahunan yang tidak menguntungkan rakyat,” katanya sambil menambah pemimpin BN perlu bertanggungjawab mengurangkan jurang perbezaan di antara golongan miskin dan kaya di negara ini.

NONE“Cukup lah Do Xiang Zhong (sic), PERKASA dan Hindraf menjadi jurucakap bangsa masing-masing. Mereka cemerlang dalam bidang itu,” katanya.

Bagaimanapun bercanggah dengan dakwaannya hanyak orang Melayu dan Bumiputera yang layak diberi biasaiswa, pada akhir kenyataannya Hamidzun menulis “Pemimpin parti politik harus berjiwa besar membina negara bangsa. Mereka harus berani mempertahankan kepentingan semua kaum berdasarkan asas undang-undang iaitu Perlembagaan Persekutuan.”

Adakah GAPS ini BODOH? Apa benda yang salahnya kenyataan CSL bila dia minta agar semua pelajar SPM yang CEMERLANG diberikan biasiswa? Bukan nya CSL sentuh pasal kaum kat sini bhai. Dia cuma merujuk kepada pelajar spm yang cemerlang aje bhai. Yang pasal apa GAPS gila bangang neh meroyan segala bagai nak mengamuk isu pasal kaum mengkaum plak neh? Bodoh siott dorang neh.

Ini pasal aku heran dari dulu lagi. Apa masalahnya pun kalau pelajar2 cemerlang spm neh diberikan bantuan biasiswa tanpa kira kaum bhai? Takan pelajar cina cemerlang tak ley terima biasiswa semata2 sebab dia cina beb? Takan pelajar spm india cemerlang takley terima biasiswa semata2 dia india beb? Takan pelajar singh segala bagai keturunan takley terima biasiswa semata2 mereka bukan kaum melayu bhai? Adakah pelajar2 cina muslim takley terima biasiswa semata2 mereka bukan kaum melayu walaupun mereka ialah orang islam? Nampak sangat kebangangan GAPS neh terserlah siot.

Cemerlang bukan ikut kaum tapi ikut akal. Bukan nya kita suruh kasi duit2 tue kat orang2 yang tak cemerlang. Duit pendidikan = pelajar cemerlang = berbaloi. Rasanya gaps neh bangang kot. Dia ingat kat malaysia cuma ada orang melayu aje kot. Bayangkanlah perasan orang bukan melayu kalau baca benda alah neh? Bukan kah mereka akan jadi semakin benci kat orang melayu dan sekaligus islam tak pasal2 disebabkan persepsi mereka melayu = islam. Sedangkan islam = adil. Padahal melayu = belum tentu adil. 

Haizhh.. aku agak hampa dengan sikap kebahlolan gaps neh. Aku sejujurnya nak pesan kepada orang2 bukan melayu yang baca benda neh. Sebenarnya gaps = mewakili orang bahlol. Aku sendiri no hal kalau biasiswa = disalurkan pada orang cemerlang = yang benar2 memerlukan = tanpa kira kaum.

Kalau pelajar2 cemerlang = kaya raya = guna duit sendiri = lebih baik = tanpa kira kaum.

Tak perlu bias2 dalam mengagihkan bantuan. Ia kan hak rakyat malaysia dan rakyat malaysia ada pelbagai kaum, bukan orang melayu aje bhai.

Ameno : GAPS = gabungan angkatan pembangangan semalaysia.

KUIN: Beginikah cara layan PAS kepada anak muda?

Sejak pilihan raya umum ke-12 lalu, saya tertanya-tanya apakah pendirian Pakatan Rakyat mengenai anak muda. Adakah benar mereka ikhlas mahu memperjuangkan isu anak muda ataupun ia sekadar retorik politik semata-mata.

Akhirnya, pada 25 Mei lalu, saya telah mendapat jawapan tersebut. Ternyata baik BN mahupun Pakatan Rakyat, keduanya 'tidak mesra' dengan anak muda khususnya golongan mahasiswa.

Pada tarikh ini, golongan mahasiswa di KUIN telah dikenakan satu tindakan yang saya kira sangat tidak wajar.

Enam orang mahasiswa daripada KUIN telah dikenakan tindakan tatatertib daripada pihak pentadbiran KUIN.

Ada antara mereka yang telah didenda. Malahan ada yang telah digantung pengajian selama dua semester!

Hal ini saya kira telah mencabar kami sebagai golongan anak muda yang mempunyai hak bersuara seperti yang telah termaktub di dalam perlembagaan.

Di sini, saya hendak memberi peringatan kepada Pakatan Rakyat khususnya PAS, jangan sesekali mencabar kami golongan anak muda.

Kami, golongan anak muda sama sekali tidak rela dijadikan bahan mainan politik kedua-dua belah pihak terutama dalam meraih simpati politik yang kini semakin jijik dan kotor.

Saya amat berharap agar kemelut ini diselesaikan dengan baik. Pakatan Rakyat khususnya PAS harus bertanggungjawab dalam menyelesaikan hal ini.

Ingatlah, kehadiran kami golongan anak muda ini bakal menentukan survival politik Pakatan Rakyat dalam pilihanraya akan datang.


Penulis adalah pengerusi Pro-Mahasiswa Nasional (Pro-M N) KUIN

WOW.. pas apakah korang neh cuma mengamalkan dasar kuku besi? Why? Adakah auku dilihat lebih baik jika dikendalikan oleh PR berbanding umno? Baca bawah neh plak ;

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak boleh campur tangan berhubung tindakan Kolej Universiti Insaniah (KUIN) Kedah yang mengenakan tindakan tatatertib ke atas enam pelajarnya.

"Insaniah bukan hak PAS, Presiden PAS bukan ada locus standi dalam bab ni. Insaniah hak kerajaan negeri," katanya dipetik Harakahdaily.

penang kedah timber logging azizan abdul razak 310708 03Azizan mengulas tindakan beberapa pertubuhan pelajar termasuk Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) yang menghantar memorandum mahu Presiden PAS supaya campur tangan.

Bercakap pada satu sidang media, semalam, Azizan bagaimanapun berkata keenam-enam pelajar berkenaan boleh membuat rayuan jika mereka tidak berpuas hati.

Jelasnya, rayuan berkenaan boleh dibuat kepada rektor KUIN Prof Datuk Jamil Osman.

"Kalau pihak terlibat rasa tidak puas hati dengan keputusan panel tatatertib atau pentadbiran, dia boleh rayu kepada rektor.

"Kalau rektor pun dia tak puas hati juga, dia boleh rayu kepada menteri besar sebagai pengerusi kepada universiti," katanya.

Sejujurnya aku kurang faham isu sebenarnya. Yang aku tahu ianya bermula begini ;

1. Mereka bantah pembukaan sekolah insan bestari menggunakan bangunan tahfiz <-- yang mana pas patut bina bangunan baru kalau bangunan tue masih digunakan oleh pelajar2 tahfiz, kalau tidak apa relevantnya budak2 neh g bantah atas bangunan yang tidak digunakan?

2. Mereka kemudian nya didenda di bawah akta AUKU sebab berdemo dan meluahkan bantahan <-- yang mana akta neh diperkenalkan oleh mahathir untuk mengekang suara mahasiswa namun digunakan pula oleh menteri besar kedah ataupun mungkin pihak pengurusan universiti, aku kurang pasti disitu.

3. Mereka tidak puas ahti dengan hukuman yang dikenakan lalu mereka minta campurtangan hadi agar bantu mereka <-- maksudnya disini mereka tak percaya azizan boleh bantu mereka, sebaliknya mereka yakin hadi mungkin boleh membantu mereka, neh dah macam pas lawan pas.

4. Azizan kemudiannya menegur bahawa hanya pihak pengurusan universiti dan dia je layak masuk campur urusan KUIN sebab KUIN bukan hak milik pas. <-- okey fine, dengarlah rayuan anak muda neh dan hapuskanlah hukuman ke atas mereka. Apa sibuk2 bidas itu ini pula. Sibuk2 cakap hadi takley masuk campurlah apa lah tak guna beb. Patut selesaikan masalah bukan dok buat masalah. Maaf, kali neh tindakan azizan ke atas pelajar2 neh aku tak suka langsung.

Apa benda nak gunakan AUKU kepada pelajar2 sedangkan pas dalam masa yang sama menentang AUKU? Aku agak kurang faham disini. Adakah jika PAS guna AUKU maka ia okey? Kalau mahathir guna AUKU maka ia kukubesi? Heh.

Ameno : Lue tinggal solat, berdosa, wa tinggal solat takpa. Heh.

Subsidi minyak : Najib atau rakyat yang terkantoi?

KUALA LUMPUR 27 Mei - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, langkah rasionalisasi subsidi yang dilakukan kerajaan bukan bermaksud kerajaan perlu mengurangkan jumlah subsidi ketika ini.
Sebaliknya kata Perdana Menteri, ia bermakna kerajaan terpaksa mencari lebihan RM8 bilion lagi kerana jumlah subsidi bertambah daripada RM11 bilion kepada RM20 bilion.
''Tetapi ramai yang tidak faham mengenai dasar rasionalisasi ini dan jumlah lebihan yang perlu ditambah oleh kerajaan itu sebenarnya bukan sedikit,'' katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO di sini hari ini.

 Aku kat luar neh beb. Idea aku merapu bila guna komputer luar bhai. Tapi minda aku tetap nak merapu so terpaksalah aku update belog beb. Benda yang aku nak sentuh neh berat sket. Memula aku pun confuse gak time baca benda alah neh. Last2 aku dah dapat tangkap benda alah tue. Korang perhatikan kat sini. 


Nampak tak apa yang aku nampak? Ini ialah carta subsidi minyak time 2007 beb. Masa tue harga minyak ialah rm1.92 sen seliter. Dan harga tue merujuk kepada harga minyak ron 97. Bukan ron 95 beb. Sebab ron 95 tak wujud time tue. Kalau nak di ikutkan subsidi untuk ron 95 mestilah rendah lagi ye tak? Sebab minyak ron95 kan minyak murah. Okey2, then korang perhatikan pula benda kat bawah neh ;


Bukti bahawa masa tue harga ron 97 ialah rm1.92sen seliter. Then korang perhatikan benda kat bawah neh plak beb ;


Nampak tak apa yang aku nampak? Perasan tak apa yang aku perasan? Meh aku simpulkan kat korang kalau2 korang neh still blur lagi beb;

1. Jumlah subsidi minyak pada tahun 2007 ialah rm 16.2 dengan 8.8billion = subsidi.

2. Subsidi minyak neh cuma merujuk kepada ron 97 semata2.

3. Pada ketika itu harga minyak ialah USD 91.36sen setong.

Okey, ulang balik harga minyak ron 97 pada ketika itu ialah USD 91.36 sen dan jumlah subsidi ialah 16billion.

Tapi sekarang ron 97 dah takde subsidi. Yang ada cuma ron 95.Ikut logik akal aku, ron 95 patutnya lagi murah lagi dari 97 sebab tue lah kerajaan buat keputusan memperkenalkan ron 95 dan mansuhkan subsidi untuk ron 97. Kalau pada tahun 2007, 

1. ron 97 = subsidi 16.2billion = pada harga rm1.92 seliter.

maka apa sebabnya 

2. ron 95 = subsidi 20billion = pada harga rm.1.90 seliter?

Korang nampak apa yang aku nampak? Aku sesungguhnya pelik kenapa ya kita kena rujuk harga minyak mentah yang sama untuk penghasilan minyak yang berbeza ron? Maksudnya kat sini kenapa nak anggap minyak ron 95 = 97 = 99 = minyak mentah yang sama jenis? Mungkin kerana ianya minyak mentah yang belum diproses?

Kalau begitu adakah satu2 tong minyak mentah yang siap diproses boleh menghasilkan ;

1. ron 95

DAN

2. ron 97

Jika ya kita kena fikir ke dalam lagi beb. Kalau setong minyak mentah yang kerajaan beli boleh proses pelbagai jenis ron so sudah tentulah nilai subsidi akan berkurangan.. betul tak? Ataupun mungkin kerajaan kira nilai subsidi selepas minyak mentah diproses? Kalau ini berlaku maka sah lah harga minyak dunia tidak boleh dijadikan perantaraan utama untuk mencanangkan nilai subsidi negara meningkat. 

Sebab apa minyak dunia cuma mengambarkan nilai pembelian import malaysia. Namun bukan nilai subsidi. Jumlah subsidi hanya boleh di ambilkira selepas setong minyak diproses habis, betul tak? Silap2 kerajaan jual balik ron 99 yang terhasil semasa pemprosesan minyak kepada negara lain, siapa tahu? Siapa boleh bagi jaminan bahawa setong minyak mentah cuma boleh menghasilkan ron 95 dan ron 97 je beb?

Dan tengok bawah neh pula ;

Malaysia mengeluarkan minyak jenis Tapis, namun minyak tersebut tidak digunakan dalam negeri kerana berkualiti tinggi serta harga lebih mahal dan lebih menguntungkan jika dieksport. 
Oleh itu, Malaysia mengimport minyak jenis lain yang harganya lebih rendah untuk kegunaan
tempatan. Dengan ini Malaysia mendapat keuntungan dengan mengeksport minyak yang lebih mahal dan mengimport minyak yang lebih murah.

Dan ;

Dari segi produk petroleum tempatan (petrol, diesel dan LPG), PETRONAS hanya
membekalkan 42 peratus daripada pasaran runcit produk petroleum. Bakinya dibekalkan oleh syarikat asing seperti Shell, Exxon-Mobil, BHP dan Chevron. Jika harga runcit produk petroleum hendak dikekal rendah, Kerajaan terpaksa menanggung keseluruhan subsidi minyak dan adalah tidak bijak Kerajaan berbuat demikian. Jika PETRONAS pula dikehendaki menanggung keseluruhan subsidi tersebut, bermakna PETRONAS juga terpaksa menanggung subsidi yang sepatutnya dibayar oleh Shell, Exxon-Mobil, BHP dan Chevron. Ini kerana
Kerajaan tidak boleh memaksa syarikat minyak asing untuk menanggung subsidi tersebut kerana ia bukan milik kerajaan.

Korang faham apa yang aku faham? Meh aku elobrate kan sket ;

1. Aku faham minyak malaysia lagi mahal dari minyak dunia.

2. Minyak itu tidak digunakan dalam negara kerana berkualiti tinggi, bukan nya kerana minyak itu tidak sesuai untuk kereta. Kalau minyak kualiti tinggi = kereta kualiti tinggi. Namun kerana kerajaan sedar diri bahawa proton tiada kualiti = minyak pun mestilah low standard.

2. Malaysia mencari keuntungan sebab itulah mereka eksport minyak dunia kepada negara luar. Ini diakui sendiri oleh mereka, bukan aku okeyh..  boleh baca sini beb.

3. Petronas membekalkan 42 peratus minyak di malaysia untuk rakyat malaysia. Selebihnya? Dibekalkan oleh syarikat luar. Namun kerajaan tetap menanggung kesemua jumlah subsidi disebabkan syarikat itu bukan syarikat milik kerajaan. Korang faham tak apa yang kerajaan dok terangkan neh? Aku siyes tak faham bhai. Memandangkan syarikat tue bukan syarikat kerajaan so lagilah senang kerja kerajaan. 

Bayangkan enh kerajaan tak yah tanggung subsidi kat syarikat2 minyak luar negara = automatik harga minyak di petro station dorang akan tinggi = keuntungan petronas meningkat sebab semua orang nak beli minyak petronas. Kan mudah? Makna nya petronas menguasai pasaran malaysia. Duit anak tempatan pergi ke anak tempatan. Yang heran nya kalau exxon ke esso ke apa ke keuntungan mereka tak pergi pun untuk anak tempatan. Tengoklah pekerja2 mereka seme spesis bangla mangla.. so apa untungnya kerajaan dok tanggung subsidi / cukai jualan untuk mereka? Faham tak?

Last baca benda kat bawah neh pula ;


Untuk minyak kerajaan bukan sahaja bekalkan subsidi malahan ada pengecualian cukai jualan. Maksudnya ;

kerajaan bagi subsidi + potong cukai jualan = syarikat minyak asing = yang upah pekerja asing = duit malaysia keluar dari negara = 1sen takde faedah kepada rakyat.

Tak reti aih aku tengok cara umno ruling malaysia. Aku rasa kita dah terkantoi sebab percayakan umno last2 umno tipu kita hidup2. Semua maklumat di atas korang leh baca dan selidik kat sini.

Nota : Penulisan aku agak belur sikit hari neh coz diri kue agak belur.. soweeiii

Ameno : Ngantuk siott..