Untuk pertanyaan/iklan/berita sila hubungi saya disini orderonline2010@gmail.com.

Loji nuklear kini di malaysia.


Soklan : Adakah ko bantah loji nuklear di malaysia?

Tidak. Aku dapati teknologi ini bagus setelah membaca beberapa analisa daripada penulisan orang luar.

Soklan : So apa masalahnya TNB nak bina nuklear sekarang?

Banyak masalah. Aku tak percayakan ketelusan TNB dan kerajaan dalam menangani teknologi ini. Ikut pengalaman yang lepas2, aku dapati kes bumbung parlimen bocor pun berzaman pun kerajaan gagal atasi. Isu puduraya pun makan zaman baru settle itu pun baru2 neh bocor gak. Dan pelbagai lagi keruntuhan dan kemusnahan bangunan serta alam sekitar. Ini termasuk pendedahan mahathir bahawa terdapat sisa radioaktif yang masih tertanam di perak baru2 ini berikutan kontroversi kesan radiasi beberapa tahun yang lepas.

Dalam erti kata lain, aku tak percayakan kerajaan sekarang mampu menangani sebarang krisis yang bakal timbul andai berlaku apa2 kejadian kelak. Bagi aku kerajaan lebih suka ambil tindakan tutup dan timbus. Yakni tutup = rasuah untuk tutup mulut orang. Timbus = bom sampai mampos.

Selagi kerajaan ini berkuasa selagi itu aku tentang projek ini. Projek ini bagi aku perlu dikendalikan oleh kerajaan yang cekap, bebas dan telus.

Soklan : Ini projek swasta dan bukan kerajaan. Kerajaan tiada kuasa nak campur tangan.

Swasta pun tak boleh suka2 nak bertindak kalau tiada campurtangan kerajaan. Kelulusan, tapak, cukai, dan pelbagai kemudahan sudah pasti ada kaitan dengan kerajaan. Jika kerajaan mementingkan keuntungan material, walaupun projek ini bermasalah mereka tetap akan teruskan sebab mereka mencari profit bukan mencari kesejahteraan untuk rakyat. Lynas sudah membuktikan-nya.

Soklan : Projek ini akan dikendalikan oleh pakar luar negara.

Pakar luar ke, pakar dalam ke takde beza. Yang penting selagi kerajaan neh berkuasa selagi itu projek neh berbahaya kepada penduduk malaysia. Ini kerana kerajaan kita tidak telus dan gagal menangani krisis. Kalau berlaku krisis mereka hanya pandai campak masalah kat orang tapi taknak mengakui kelemahan diri. MRR2, bumbung stadium runtuh.. malahan isu portal 1pengguna yang menelan belanja rm1.4juta pun rakyat yang salah sebab mempersoalkan kewajaran kerajaan membelanjakan banyak wang untuk portal yang tiada sistem sekuriti dan mudah di hack. Heh

Soklan : Kadar elektrik akan berada di paras rendah jika loji nuklear terbina di malaysia.

Satu mimpi yang cukup indah. Jika kerajaan ambil alih kilang gula, harga gula akan jadi rendah. Tapi kenyataan-nya harga gula melambung2 juga. Jika kerajaan ambil alih tol, maka harga tol dapat dikurangkan. Tapi hakikatnya tempoh konsesi dipanjangkan ataupun naikkan cukai lain. Pendek kata apa sahaja yang kerajaan cakap adalah penipuan semata2. Harga elektrik tidak akan rendah di malaysia. Petrol dunia dan asia turun pun kerajaan tidak turunkan harga di malaysia malahan telah menaikkan harga petrol dan masih mahu naikkan lagi. Keuntungan berbillion2 petronas dan tnb hanya mampu dipandang oleh rakyat tetapi tidak dapat merasai. Berapa ramai malaysian yang tidak merasai nikmat klcc? Nikmat kl tower? Nikmat warisan merdeka mungkin? Apa pun yang kerajaan buat ialah untungkan kroni dan pinggirkan kita. Walaupun keluar di pelbagai media utama konon nya kerajaan bantu rakyat tapi pada hakikatnya kerajaan tidak bantu semua "rakyat" sebaliknya kerajaan cuma bantu rakyat time media massa membuat liputan untuk mencantikkan imej sendiri. Liputan solat asar pun dicanang di seluruh dunia walhal ketika dia berada di amerika hanya Allah swt yang tahu amalan nya. Pendek kata kerajaan mungkin mampu tipu rakyat, tetapi kerajaan tidak mampu tipu Allah swt. Dan hari pembalasan untuk kerajaan akan tiba samada cepat ataupun lambat.

Ameno : Perompak takboleh diberikan amanah beb.

Maklumat rahsia portal 1pengguna.com dah kena hack!

kah kah kah

Rupanya ini lah cara website rm1.4juta buat kerja. Tengok bawah neh ;

KUALA LUMPUR June 10 — The government’s brand new price check portal has been hit by a security breach allowing hackers to obtain details such as email addresses and contact information of over 2 000 registered users which security experts say can be used to steal financial data in a roundabout way
The breach follows 1 Malaysia Pengguna Bijak’s 1MPB immediate after its launch on Tuesday crash which government officials blamed on teething problems Online community portal Lowyat net reported this morning that there were “several vulnerabilities” in the RM1.4 million
1pengguna com site that allowed hackers to pull “signup details usernames email addresses and hashed passwords encrypted ” Personally identifying information such as names addresses birthdays and any banks or companies one does any business with can be used for identity theft or so-called phishing which use personal details to make a phishing attempt look legitimate
“These passwords are not difficult to decrypt. You can also use these vulnerabilities to defame the entire site ” Lowyat.net founder and chief executive Vijandren Ramadass told The Malaysian Insider
Vijandren also said that Lowyat had discovered “a severe lack of security on the site” when it was launched and contacted the website administrator but received no response He said that a hacker group called Rilekscrew group also pointed out that “these vulnerabilities allowed almost all the data contained on the server to be remotely accessed ”
“Obviously this is not an RM1 4 million job Security and user privacy is a very important issue especially on a site backed by the government ” he added
The Malaysian Insider has also obtained a list of over 1 000 user details including that of two site administrators
The government admitted yesterday that the 1MPB portal was not ready for the 3.5 million hits it has received since being launched two days ago Domestic Trade Co-operative and Consumerism Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob said that the 1pengguna com website had “teething problems” after expecting only 300 000 to 400 000 hits


Ciri-ciri website rm1.4juta ismail sabri ;

1. senang kena hack

2. maklumat rahsia @ data peribadi pendaftar mudah terdedah

3. tidak boleh tampung pengguna yang ramai <-- yang neh pasal kita dok masuk sana nak belasah si ismail sabri time chautting hari tue.

4. lambat loading.

5. kuno dan tiada ciri2 aplikasi mesra pengguna.

6. guna template free jomlah yang diubahsuai

7. sistem chatting yang berterabur. Boleh letak ic palsu [yang neh tak patut diwujudkan pun]. Boleh menyamar jadi menteri. Tiada icon. Tiada auto detect spammer. Antara muka yang tidak menarik. Tiada perbezaan font / warna utk chatters dan pihak admin.

kah kah kah

Ismail sabri ada komen kat news pasal kita dok kecoh2 bab tender website neh bernilai rm1.4juta..

kah kah kah

mai lah kat sini aku nak cakap sikit. Aku akan tetap dan terus kecoh sebab hasil kecohan aku berbaloi. Tak sampai 2 hari pun aku kecoh dah terbukti bahawa portal 1pengguna.com memang buang duit rakyat.

kah kah kah

Ameno : menteri bodoh piang

Surat Mahathir tolak hudud yang dihantar kepada Tok Guru Nik Aziz

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB Tuan Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat
Menteri Besar Kelantan

Y.A.B. Tuan Haji,

PENGUATKUASAAN KANUN JENAYAH SYARIAH II 1993 DI NEGERI KELANTAN

Rujukan : MB(KN)(S)16/6/(26)
Bertarikh 8 Jun 1994

Pihak kerajaan pusat sentiasa berpandukan kepada kebijaksanaan (al-Hikmah) yang telah ditunjukkan oleh baginda Rasulullah SAW. dan juga para sahabat baginda khususnya al-khulafa ar-Rasyidun dalam melaksanakan ajaran Islam lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan hukum-hukum jenayah.

1. Jalan yang diambil oleh Kerajaan Pusat ini adalah juga berpandukan kepada kaedah yang terdapat dalam sistem pemerintahan Islam iaitu "tindakan pemerintahan adalah sentiasa bergantung kapada kepentingan ramai (muslihat umum)." Penguatkuasaan kanun jenayah yang digubal oleh Kerajaan PAS di Kelantan, menurut kajian sehingga setakat ini tidak menampakkan dan tidak menyakinkan pakar-pakar perundangan Islam yang tidak mempunyai sebarang kepentingan politik bahawa ia selari dengan ajaran dan kehendak Islam sebagaimana yang telah diuruskan dengan bijaksana oleh Rasulullah SAW. dan para sahabat.


2. Sepertimana yang Amat Berhormat sendiri sedia ketahui, KEADILAN adalah ASAS yang paling utama ditekankan oleh agama Islam apabila melaksanakan sesuatu perkara. Penekanan mengenai dengan keadilan adalah sangat terserlah dalam ajaran Islam lebih daripada penekanan yang terdapat dalam ajaran-ajaran yang lain dalam sejarah agama. Baginda Rasulullah SAW sewaktu mengembangkan agama Islam ialah usaha menghapuskan ketidakadilan yang menjadi sebahagian daripada budaya di zaman itu.

3. Tidak perlu bagi saya menyatakan disini betapa banyaknya terdapat ayat-ayat Al-Quran yang menegaskan tentang pentingnya keadilan dan lebih banyak bagi ayat-ayat yang mencela sebarang jenis kezaliman. Disamping itu al-Quran juga sentiasa menggesa supaya dielak daripada terjadinya huru-hara dan Allah sendiri sangat tidak gemarkan kapada mereka yang menyebabkan huru-hara berlaku. Kita hanya bertindak balas terhadap sikap permusuhan dan serangan yang dilakukan terhadap kita. Di Malaysia, orang bukan Islam bukan sahaja tidak memusuhi kita tetapi mereka memberi kerjasama bahkan membantu kita dalam urusan-urusan yang bersangkutan dengan kegiatan dan amalan ajaran Islam.

4. Khusus mengenai undang-undang jenayah PAS di Kelantan, kajian awal menunjukkan dengan jelas bahawa undang-undang itu yang disediakan menerusi perjuangan sebuah parti politik ternyata bukan sahaja menyebabkan ketidakadilan aakan berlaku tetapi, sebaliknya ia akan membawa kezaliman. Kebenaran kenyataan ini adalah berdasarkan kapada keterangan berikut:

(i) Dakwaan bahawa undang-undang ini akan dikuatkuasakan hanya di kalangan orang Islam sahaja dan tidak digunapakai untuk orang bukan Islam akan menyebabkan ketidakadilan dan kezaliman yang ketara berlaku. Memang benar di zaman Nabi Muhammad SAW., orang Yahudi biasa dihukum di bawah undang-undang yang berada di dalam kitab Taurat mereka tetapi kitab Taurat mempunyai hukuman yang tidak berbedza dengan hukum-hukum dalam al Quran. Mereka yang berzina umpamanya, akan dihukum rejam sama seperti hukuman terhadap jenayah yang sama bagi orang Islam. Justru itu tidak ada perbedzaan sama ada penjenayah dihukum di bawah undang-undang Islam atau Undang-undang Yahudi di zaman Nabi Muhammad SAW. Tetapi terdapat perbedzaan yang amat ketara di antara hukuman di bawah undang-undang yang ada sekarang dengan hukuman di bawah undang-undang jenayah yang dicadangkan oleh kerajaan PAS di Kelantan.

Menghukum orang Islam dengan lebih berat tetapi orang bukan Islam dengan amat ringan untuk jenayah yang sama atau jenayah dilakukan bersama amatlah tidak adil dan merupakan satu kezaliman, sedangkan undang-undang PAS akan menyebabkan ketidakadilan dan kezaliman berlaku, maka undang-undang PAS tidak boleh diterima sebagai undang-undang Islam atau secucuk dengan undang-undang Islam ataupun selaras dengan ajaran Islam. Ia sebenarnya tertentangan dengan agama Islam.

(ii) Masaalah kesalahan merogol wanita, berdasarkan kapada undang-undang PAS, jika seseorang wanita yang belum kahwin melahirkan anak maka ini adalah bukti ia telah berzina dan akan dihukum mengikut undang-undang PAS, sedangkan apa yang sebenarnya berlaku ialah wanita itu adalah mangsa rogol. Mengikut undang-undang PAS jika ia menuduh perogolnya, tuduhan hanya boleh diterima sah jika terdapat empat orang saksi (yang terdiri daripada orang-orang yang baik, yang tidak melakukan dosa besar) yang menyatakan bahawa telah melihat dengan terang dan jelas bahawa yang dituduh telah merogol wanita berkenaan.

Seperti kita ketahui, melainkan dalam keadaan perang seperti di Bosnia diwaktu mana orang Serb merogol beramai-ramai wanita Bosnia, tidak mungkin jenayah merogol dilakukan di hadapan saksi-saksi yang terdiri daripada orang-orang yang baik. Jika saksi ini melihat dan mereka tidak menolong wanita berkenaan, mereka boleh dianggap sebagai bersubahat seperti penjenayah-penjenayah Serb bersubahat dengan perogol daripada kaum mereka. Jika ada pun saksi, dan mereka tidak membuat apa-apa untuk menolong mereka tidak boleh dianggap sebagai terdiri daripada orang yang baik, tetapi disebaliknya dianggap sudah bersubahat. Dengan itu tuduhan mangsa rogol akan ditolak dan perogol akan terlepas.

Keadaan di mana mangsa rogol dihukum salah kerana melahirkan anak di luar nikah dan perogol dilepaskan sebagai tidak bersalah kerana tidak ada saksi adalah sama sekali tidak boleh diterima oleh sesiapa pun sebagai sesuatu yang adil, bahkan aia adalah satu kezaliman yang dahsyat.

5. Hukum Hudud Islam bertujuan untuk memberi keadilan kapada semua pihak. Ia bukanlah bertujuan untuk melakukan kezaliman. Undang-undang PAS jelas menunjukkan ketidakadilan dan kezaliman yang ketara akan berlaku. Justeru itu undang-undang yang disediakan oleh PAS bukanlah undang-undang yang menepati ajaran Islam. Ia hanyalah undang-undang ciptaan PAS yang bertentangan dengan penekanan oleh agama Islam yang menuntut supaya menghukum secara adil dan menolok sebarang kezaliman. Kerajaan Pusat akan sentiasa berpandu dan menerima ajaran-ajaran dan amalan Islam dari semua aspek tanpa diheret oleh kehendak organasasi politik yang mempunyai kepentingan yang lain daripada Islam dan kepentingannya .

6. Jika undang-undang PAS yang jelas mengandungi unsur-unsur ketidakadilan dikuatkuasakan dinegara ini, dan jika ia dikatakan itulah Hukum Hudud Islam maka umat Islam dan juga anggota masyarakat bukan Islam akan hilang kepercayaan Islam membawa keadilan untuk penganutnya. Ia juga memberi gambaran yang buruk terhadap agama yang suci ini dan menjejaskan imej orang-orang Islam di kalangan penganut agama-agama yang lain. Ia tetap akan menyebabkan penganut agama lain menjauhkan diri daripada agama Islam dan menyebabkan orang yang berminat memeluk Islam menolaknya.

7. Kerajaan Pusat tidak berhajat untuk bersubahat dengan PAS bagi melaksanakan ketidakadilan semata-mata untuk kepentingan politik dan sokongan oleh orang yang telah diabui matanya. Kerajaan Malaysia yang sentiasa dan terus mempertahankan ajaran dan nilai-nilai Islam tidak dapat membenarkan Kerajaan Pas menjalankan sesuatu yang bercangah dengan prinsip keadilan dalam Islam, maka Kerajaan Pusat akan mengambil tindakan yang sewajarnya terhadapKerajaan PAS demi menjaga maruah dan ketinggian martabat Islam dan penganut-penganutnya.

DR. MAHATHIR BIN MOHAMAD
15 Julai 1994

Apa yang aku dapat simpulkan disini ialah mahathir celaru. Umno juga mungkin celaru. Bila kita sudah celaru angkara kekurangan info maka kita cenderung untuk menilai sesuatu perkara itu dari sudut negatif dan bukan sebaliknya.

Bagi pandangan aku ;

1. Pas kena berusaha fahamkan umno apa itu undang2 islam. Apa itu hudud, qisas dan takzir dan lain2 lagi.

2. Bawa isu neh ke parlimen untuk diperdebatkan.

3. Undang2 islam yang mana melibatkan jenayah ia tertakluk kepada semua tanpa mengira status agama etc. Seperti merogol, membunuh, merompak, menculik etc. Tujuan nya untuk mencegah / membendung kadar jenayah.

4. Undang2 islam yang mana melibatkan dosa kerana iktikad islam seperti zina dan maksiat contohnya bersetubuh di luar pernikahan, buka aurat, minum arak, murtad, sesat, makan babi dan lain2, hanya tertakluk kepada umat islam sahaja. Tujuan nya untuk membendung masalah moral umat islam.

5. Undang2 islam tidak menghukum ibu yang sedang mengandung, ataupun ibu yang baru lepas melahirkan anak, ataupun ibu yang sedang sakit akibat dosa zina.

6. Hukuman akan dijalankan mengikut ketetapan hakim yang dilantik. Dan hakim pula bukan terdiri dari seorang sahaja.

7. Empat saksi diperlukan untuk merejam individu yang berzina. Jika kurang daripada empat saksi yang soleh dan adil, hukuman tetap boleh dijalankan. Daripada pembacaan aku, aku dapati hukuman rejam begitu ketat prosuder nya adalah kerana Allah swt sayangkan manusia. 

- Tidak semestinya individu yang berzina dihukum rejam angkara pelbagai faktor, tetapi hakim boleh memberikan hukuman yang lain setimpal dengan perbuatan nya andai pendakwaan berjaya membuktikan tertuduh telah berzina.

- Penubuhan jabatan pencegah maksiat adalah untuk mencegah zina [menghalang maksiat] bukan bertujuan untuk menghukum umat islam. Ini adalah bukti umat islam saling berkasih sayang. Jabatan maksiat akan membawa ramai orang semasa tangkapan dibuat. Ini bermaksud saksi empat sudah dipenuhi. Tetapi kena faham apa beza SUDAH bersetubuh ataupun BARU mula untuk bersetubuh. REJAM = seseorang yang sudah berzina.

Itu sebab kita kena mencegah mereka supaya hukuman rejam tidak dijalankan. Hukuman ini sangat berat. Dalam masa yang sama rakyat juga akan sedaya upaya mengelakkan perzinaan akibat undang2 yang ketat + penguatkuasaan yang tegas. Takut kena hukum + yang menjatuhkan hukuman pula tegas  + adil = moral umat islam terjaga.

8. Seseorang yang mengandung anak luar nikah akibat dirogol tidak akan dihukum. Sebaik2nya kandungan digugurkan jika usia kurang dari 3 bulan. Sebab itu jika berlaku perbuatan rogol segera laporkan kepada pihak hospital sebaik2nya dan pihak hospital pula patut berikan ubat tertentu bagi mengelakkan sebarang kemungkinan untuk 3 bulan sekurang2nya [pandangan sendiri]. Undang2 islam ialah undang2 kasih sayang. Seseorang yang dirogol akan dilindungi bukan dihukum. Seseorang yang dirogol akan dirahsiakan identiti nya bagi menjaga nama baik keluarga, bukan macam sekarang. Semua didedahkan.

9. Seseorang yang mengandung anak luar nikah diberikan pilihan untuk berkahwin dengan pasangan masing2. Tetapi dia tidak akan dihukum selagi dia masih mengandung dan menyusukan anak. Itupun jika perbuatan zina dilaporkan. Jika perbuatan zina tidak dilaporkan maka pasangan zina terbabit akan di didik untuk bertaubat dan kembali kepada ajaran islam yang sebenarnya. [Pernah baca, tapi tak ingat kat mana]

10. Pendek kata, walaupun undang2 islam dilihat tegas atas permukaan tetapi cukup lembut, cukup kasih sayang dan penuh bertanggungjawab di dalam nya.

Kalau umat islam faham dan tahu bahawa Allah swt tidak kejam kepada kita, maka semua persepsi positif akan terbentuk. Allah swt menciptakan kita bukan untuk menghukum kita. Namun masih ramai yang tidak faham tujuan kita diciptakan di dunia ini. Akibat ketidakfahaman ini lah membuatkan mereka menyangka bahawa Allah swt kejam sedangkan yang kejam itu kita malahan kita kejam kepada diri kita sendiri terlebih dahulu sehingga menyebabkan orang lain juga bersikap kejam kepada kita.

Sudah cukup untuk kita mempertikaikan undang2 islam. Setiap perbezaan tidak akan selesai tanpa perbincangan. Alquran bukan untuk dijadikan perhiasan time ceramah dan kuliah agama je. Pas tidak mencipta undang2 islam. Ia hasil dari firman Allah swt menerusi Alquran. Hentikanlah menanam fitnah bahawa pas mempolitikkan undang2 islam. Allah swt tahu apa yang mahathir lakukan. Sebab itu anak dia ada syer dalam kilang arak. Itu baru satu anak. Belum masuk lain2 anak. Malas nak cakap pasal peribadi orang. Elok analisa peribadi sendiri. Tapi diharap lain kali mahathir jangan spin firman Allah swt.

Ameno : Mahathir lupa yang Allah swt tidak lupa..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...