Untuk pertanyaan/iklan/berita sila hubungi saya disini orderonline2010@gmail.com.

Kuiz islam di gereja dan pencerahan isu jais serbu gereja.

Surat di atas ialah surat contoh. Surat contoh neh tak pasti samada ia seperti duit contoh. Duit contoh = gambar macam duit sebenar. Adakah kuiz contoh = sama macam kuiz sebenar? Kenapa tak scan je kuiz sebenar? Kenapa perlu re-make balik surat2 seperti ini? Hanya mereka yang tahu. Dan macam biasa, benda neh belum tentu sahih.

Nak percaya, percaya. Tak percaya pun takpe. Ini lantak ko. Bagi aku kuiz islam yang dibuat dan ditanya oleh pihak gereja [MUDC] neh membuktikan mereka cuak dengan islam. Kalau tak napa nak buat kuiz islam? Muahahaha..

Sekarang neh mari kita kaji kes neh dari sudut yang lebih mendalam ;

1. Jais datang berunding dengan penganjur islam pada 3 ogos = bukan serbuan.

2. Jais hanya berpeluang sportcheck selepas majlis tamat = bukan ketika majlis diadakan.

3. Sophea orang yang bertanggungjawab membuatkan jais tunggu selama lebih dari sejam. = adakah kerana nak memberikan masa kepada 3 orang islam yang lain lari? Kalau 3 orang islam neh tak lari maka jumlah umat islam yang berada di gereja pada hari itu sepatutnya 15 orang.

4. Daripada 12 individu islam yang di arahkan jais untuk hadir ke sesi kaunseling, sorang pun tak hadir. Kenapa? Mereka diwakili pula oleh peguam. Sapa bayar peguam neh dan apa tujuan peguam neh? Jais bagi order untuk hadir sesi kaunseling ialah prosuder biasa aje beb. Kenapa nak rumitkan suasana dengan panggil peguam untuk bela ko segala bagai?

5. Peguam juga menjelaskan bahawa daripada 12 nama yang dia bela, hanya 10 daripada orang islam. So? Itu apa? 2 lagi? Bukan islam?Apakah jais bangang2 keluarkan notis kepada orang bukan islam untuk hadir ke sesi kaunseling ataupun dalam ic mereka tercatit mereka tercatit perkataan islam? Sebab tue jais keluar notice utk hadir ke sesi kaunseling? Baca sini

6. 2 individu neh sapa? Di harapkan boleh tampil bagi penjelasan.

7. Gereja berfahaman lain juga memberikan feedback bahawa terdapat gerakan gereja bebas yang sedang berusaha memurtadkan orang islam dan orang2 yang berfahaman buddha + hindu serta bersikap memaksa.Baca sini lanjut.

8. Ini bermaksud gereja yang memurtadkan orang islam [jika ya] tidak mendapat sokongan gereja arus perdana yang lain dan paling penting tidak mewakili umat kristian keseluruhan nya.

9. Lihat senarai nama di bawah neh ;


1) nadeane binti che mohd salleh (sofea)  - 79xxxx-01-6094 <-- penganjur

2) muhammad khairul dhillon bin abdullah - 69xxxx-08-6039

3) ina reima fitriza binti mahadzir - 85xxxx-71-5018

4) ade andrian putra bin mahadzir - 94xxxx-02-5609 <-- budak

5) nea reima mareana binti mahadzir - 90xxxx-02-5778 <-- budak

6) rasyidah binti abd razak - 77xxxx-01-5908

7)nur umrah binti abd razak - 95xxxx-01-6002 <-- budak

8) mohd haslan bin bob hasnan - 80xxxx-10-5045

9) faridah binti abdul rahman - 71xxxx-12-5478

10) nur al ashikin bt shaikh dawood - 72xxxx-10-5072

11) faridah bt abdul latep - 72xxxx-71-5256

12) sahrunida bt assad - 81xxxx-08-6246


10. Sekarang andai sahih mereka2 di atas neh mendapat bantuan gereja kita minta pusat zakat sekarang buat kerja ko. Pasal apa, kalau ko diam2 je of course kristian gak yang akan dapat nama buruk tak pasal2. Dan akhirnya orang kristian tentu rasa sedih + marah pada umat islam sekaligus keluarkan statement terasa. Dan bila itu berlaku akhirnya kristian bergaduh dengan umat islam, umat islam berkelahi dengan umat kristian. Dan apabila itu terjadi, masing2 akan kembali sokong parti2 yang membawa agenda satu kaum satu agama macam bn. 

11. 2 individu yang dipercayai murtad itu pula harus melalui sesi tarbiah tanpa mengenepikan latar belakang dan sebab2 kenapa mereka murtad. Punca kepada murtad harus di kaji. Bukan meletakkan hukuman melulu.

12. Penganjur dipercayai murtad apabila ditanya tentang agama kepercayaan, dia tidak mahu menjawab islam sekadar memberikan jawapan "i believe god" sedangkan dalam ic nya jelas tercatat orang yang berfahaman islam.

Namun selain daripada neh, tiada lagi bukti2 sahih bahawa penganjur = murtad. Siasatan lanjut diperlukan sebelum boleh buat apa2 conclusion. Dalam masa yang sama, cuba elak pongpang2 menyalahkan gereja2 sebab apa daripada pembacaan aku di TMI, didapati berbeza gereja berbeza fahaman dan cara dorang berdakyah. Gereja2 aliran bebas neh je yang dipercayai langgar protokol. Manakala gereja2 berdaftar berdakyah ikut aturan yang ditetapkan.

Ameno : Isu jais memang digunakan oleh umno utk mengaitkan ambiga = ifc = murtad = bersih = pr. Tapi cara mana kita handle isu neh lebih penting. Sapa yang buka ruang utk dorang kaitkan segala bagai kalau bukan disebabkan ada orang yang belum apa2 dah menyalahkan jais dalam isu neh? Fikir dalam2. Lainkali dengar penjelasan kedua2 belah pihak then baru buat ulasan whor.