Untuk pertanyaan/iklan/berita sila hubungi saya disini orderonline2010@gmail.com.

Utusan mahu aku bunuh orang cina. - kartun kontroversi disiar utusan

UTUSAN

KO 

NAK

AKU

ANGKAT

PARANG

TIKAM

CINA

INDIA

KRISTIAN

DAN 

ORANG BUKAN ISLAM

BARU KO PUAS AHTI KAN?

Lihat gambar kartun di bawah neh ;



Lebih baik ko berhenti sebelum ko menyesal utusan. Rakyat dah makin menyampah. Ko jangan sampai aku tanya soklan2 teknikal macam neh ;

1. Dari mana komunis dapat guni?

2. Macam mana komunis boleh tahu mereka neh tok bilal dan tok imam lalu diberi babi panggang?

3. Motif kenapa warga emas dan kanak2 di bakar hidup2?

4. Kenapa ia tidak diceritakan dalam teks sejarah umno?

Lihat bawah neh pula ;

Hamzah cuba memberi gambaran tentang kekejaman komunis menyeksa tahanan menggunakan beberapa kaedah yang tidak berperikemanusiaan menerusi karikatur yang dihasilkannya.
 

Berdasarkan kepada karikatur tersebut, Hamzah turut memberi gambaran tindakan komunis mengurung ahli keluarga tahanan di sebuah rumah dan kemudiannya membakar rumah berkenaan.


Dia juga menggambarkan mayat-mayat tahanan itu dijadikan baja di kebun sayuran dan hasilnya pula dijadikan bekalan makanan kumpulan pengganas tersebut.

Menurut Hamzah yang berasal dari Batu Pahat, Johor, dia terpanggil untuk menghasilkan karikatur berkenaan kerana geram serta kecewa apabila ada pihak tidak bertanggungjawab cuba mengangkat kumpulan pengganas tersebut sebagai hero.

"Saya sangat geram dan marah apabila komunis diberikan pengiktirafan. Mereka telah melakukan pelbagai kekejaman termasuk mengoyak, memijak, melumur kitab suci al-Quran dengan najis sebelum membakarnya. Para imam serta bilal di masjid dan surau pula dipaksa memakan daging babi sebelum dibunuh.

"Bagaimana kumpulan pengganas tersebut boleh kita iktiraf?" katanya yang sanggup datang ke pejabat Utusan di sini bagi menyerahkan karikaturnya itu.

Antara sumbangan Hamzah yang pernah bertugas di Dewan Bahasa dan Pustaka sebagai pelukis ialah mencipta logo Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang digunakan pada 1963 sehingga 1997.

5. Sayur apa yang ditanam? Tempoh penanaman? Macam mana komunis boleh tanam dan jaga kebun sayuran tersebut? 

6. Najis apa yang digunakan untuk melumur kepada Alquran? 

7. Waris iman dan bilal yang jadi mangsa masih wujud ka? Nama penuh? Ahli keluarga? Lokasi?

Banyak benda yang boleh ditanya sebenarnya. Kalau kisah neh benar sedetail detail pun kita tanya, sedetail2 pun dia leh bagitau. Tapi kemon larh.. benar? utusan ? G mati larh ko. Heh

Updated.

Sebab tadi aku tulis entry masa nak dekat2 mahgrib so aku publish dulu then baru cadang nak edit balik. Ramai ingat yang aku neh bela komunis larh sangat. Padahal isu sekarang bukan isu pasal komunis. Aku faham ada komunis yang kejam. Aku terima benda tue sebab realiti. Tapi masalahnya sekarang bukan larh aim utusan nak bongkar dan siasat kekejaman komunis pun.


Sebaliknya dorang cuma nak serapkan sentimen kebencian di kalangan masyarakat malaysia je. Susah payah mahathir satukan kita, datang najib habis dia porak perandakan seme. Like father like son.. betul ka? Walaupun mahathir takde lah pro bab islam tapi dia takde larh main isu racist untuk raih undi. Maybe sebab mahathir bukan melayu tulen so dia agak memahami perasaan kaum lain tapi masalahnya najib tak nampak benda tue.


Kalau najib nampak dah lama dah utusan racist neh mampos ke laut. Sila perhatikan keyword statement di atas ;


1. tok iman / bilal <-- islam


2. masjid dan surau <-- islam


3. babi panggang <-- islam larang


4. Alquran <-- islam


So? Nampak? Kemon larh utusan + najib + umno.. kemon larh jangan main sentimen racist lagi beb. Mahathir ko dah terlalu tua sehingga diperbodohkan oleh penganti ko. Mathias chang pun sure ludah utusan kali neh.

Ameno : Bodohpiang punya 1malaysia.

Susu coklat jenama 1 malaysia - lebih murah berbanding negara jiran.



Susu coklat dengan logo 1 Malaysia? Jenama baru ka neh? Lebih murah berbanding ;

thailand

myammar

indonesia

singapore

filiphina

laos

vietnam

kah kah kah

Nak sakit perut boleh larh minum benda alah di atas neh. Orang yang cakap, bukan aku. Tak pernah lagi aku minum susu 1 malaysia neh. Mungkin sampai bebila tak akan minum kot.. yerlah satgi sakit perut..

kah kah kah


Sumber : sini

Ameno : prepaid 1malaysia bakal menyusul.

Anwar ibrahim - Sudah murtad ka di munich?

Aku bukan nak bekap atau nak balon dsai dalam isu neh. Aku menghormati dan mengalu2kan dialog antara agama. Bagi aku selagi kita takut melemparkan perbezaan kita secara terangan2 selagi itu kita tidak akan tahu sejauh mana kita boleh menerima perbezaan2 di antara kita dengan ahti yang terbuka. Contoh ;

1. Saya muslim.. saya takut larh nak kawan dengan orang kristian.. nanti dia hasut saya masuk kristian pula.. 

2. Saya kristian, saya menyampah kawan dengan orang muslim. Dorang suka reka2 citer untuk burukkan kristian.

3. Saya orang takde agama. Saya menyampah tengok kristian dan muslim suka bergaduh hal remeh temeh.

4. Saya orang buddha. Saya okey walaupun buddha tapi kadangkala hairan apsal ada orang ektrem dalam kristian dan islam.

5. Saya orang hindu. Saya ada banyak ritual yang kadangkala kuat dan sesetengah orang seperti tidak mahu menghormati ritual2 kami.

Di atas neh ialah senario biasa. Senario neh wujud ada banyak sebab. Contohnya ;

Khalid bertemu joseph. Joseph seorang kristian yang kuat pegangan agama nya. Khalid ada kawan bernama mamat. Semakin lama mamat melihat khalid mula meninggalkan ajaran islam dan perlahan2 mengamalkan ajaran kristian. Mamat membuat persepsi bahawa orang kristian suka murtadkan umat islam. 

Pengalaman menjadikan persepsi kita sebagai fakta. Mungkin ya joseph kristiankan khalid. Mungkin ya khalid lemah iman tetapi salah jika menganggap bahawa semua penganut kristian mahu memurtadkan umat islam. Tindakan joseph hanya mewakili joseph dan bukan mewakili seluruh penganut kristian yang lain. Yang neh kita kena faham. Tetapi ramai yang masih tidak faham. Kita pun tak boleh nak marah pada orang yang tidak faham.

Sebab, macam mana orang nak faham andai tidak diberikan penerangan? Sebab itu dialog antara agama diperlukan. Supaya permasalahan2 seperti ini kita boleh hadapi. Persidangan seperti ini andai ada di malaysia aku suka. Kita boleh direct discuss perbezaan kita untuk mencari alternatif bagaimana mahu menyelesaikan perbezaan kita. Katakan kes joseph - khalid sebagai contoh ;

1. Kenapa ada gerakan kristian yang memurtadkan umat islam wujud di malaysia? Adakah ia pandangan kesemua aliran kristian ataupun minoriti?

2. Kenapa ada umat islam yang lemah iman sehingga menukar agama? Kenapa ada umat islam yang miskin waima zakat menimbun2 sampai mengharapkan bantuan kristian?

Antara isu yang kita boleh bincang dan kaji masalahnya. Masalah, bukan untuk disorok ataupun ditutup. Menutup masalah tidak akan menyelesaikan masalah. Masalah adalah untuk diselesaikan. Tapi macam mana nak selesaikan masalah andai masing2 ego dan tidak mahu berlapang dada dalam mencari titik permasalahan yang sebenarnya? 

Selagi kita tidak nampak apa yang menyebabkan masalah, selagi itu kita tidak akan nampak jalan penyelesaian. Ramai penganut agama merosakkan ajaran di dalam agama itu sendiri. Dan ramai pula menyangka penganut agama yang rosak itu ialah majoriti dan mewakili agamanya padahal penganut dan agama itu sendiri sudah memberikan gambaran jelas bahawa ia adalah perkara yang sangat berbeza. 

Tindakan umat islam bukan sewajibnya mewakili ajaran islam tetapi tindakan ajaran islam itu semestinya mewakili tindakan yang umat islam kena patuh. Yang neh ramai orang bukan islam tidak faham kerana tidak diberikan penerangan. Sebab itu dialog antara agama sangat2 diperlukan di malaysia bagi mematikan semua salah faham neh.  Sebab itu bila dsai menyertai persidangan 

"Bound to Live Together. Religions and Cultures in Dialogue" 

di munich aku tak nampak ia isu yang bermasalah. Najib juga kunjungi pope. Dan aku masih tak rasa ia masalah. Ada nampak najib murtad selepas kunjungi pope? Takde pun. Ada nampak najib masuk kristian selepas kunjungi pope? Takde pun. Peduli larh dia buat macam tue untuk raih sokongan ka undi ka apa ka yang penting kunjungi najib ke vantican city tidak membuatkan iman najib bertukar dari Allah swt kepada jesus. Jadi isu yang sama juga apabila membabitkan dsai, tidak boleh larh penyokong umno nak melalut segala bagai. Lihat bawah ;


Salah seorang mereka yang menghadiri persidangan di munich. Aku nak patahkan hujah orang umno yang menuduh dsai satu2nya orang islam yang dijemput hadir di sana. Ada macam2 sesi dialog dan pelbagai umat islam hadir datang dari pelbagai bidang dan negara. Klik sini. Jurucakap alazhar pun hadir sekali. 

Jangan salah faham tentang posting neh. Apa yang aku nak sampaikan cuma satu, iaitu belajar untuk saling menerima dan faham memahami. Untuk semua penganut yang datang dari semua agama, of course. Siapa pun anda, belajar larh untuk memahami. Sekian.

Ameno : Dialog antara agama bukan bermaksud pluralisme agama macam iklan raya tv3 tue..

Duit parpu kari ke ribu-ribu neh?

Aku rasa neh entry paling ringkas kot yang aku buat. Sila tengok bawah neh ;


Duit ko ker parpu kari ribu2 neh? Tahniah kalau betul. Seronok lihat ko kaya raya. Ada link dengan zambry kadir ke? Tahniah gak. Tak salah blogger macam ko bekerja dengan kerajaan dan dibayar gaji tiap2 bulan. Aku tak nampak ia salah ataupun berdosa disini. Blogger pun orang gak. Takan dia tak payah makan minum tidur bayar itu ini dan segala bagai kan? 

Cuma.. adakah bayaran neh  berhalalan dengan kerja2 blogging yang ko buat? Itu je. Berapa banyak ko dapat ialah rezeki ko, tiada persoalan patut timbul tentang isu itu. Aku pun rasa ramai orang faham tentang neh. Tapi harap rezeki yang ko raih neh bukan hasil akibat jual fitnah. Itu je. Sekian.

Nota : Itupun jika slip di atas neh milik ko, andai bukan, maka abaikan je larh. 

Sumber : sini 

Ameno : Kaya pakcik weh..

Video terima kasih kerajaan sebab tangguh cukai prepaid.

Cukai

prepaid

cuma

tangguh 

bukan

mahsuh

tapi

kenapa

perlu

nak

terima

kasih

pada 

kerajaan

pula?

Aku dah agak dah benda macam neh confirm keluar tv3. So saja aku bersedia dengan kamera untuk rakam babak yang lucu bagi aku. Aku takmo kutuk memana watak yang mengucapkan terima kasih kepada kerajaan dalam video neh. Pasal aku tak kenal dorang sapa. Lagipun aku tak pasti situasi dorang macam mana. So tak perlu larh nak mengutuk2 benda yang tak sahih. 

Cuma benda yang sahih je aku nak komplain. Macam biasa, tv3 sekali lagi paparkan komen 1malaysia yang ada 3 kaum yang memberikan penghargaan kepada kerajaan dalam isu topup neh. Yang aku tak boleh blah ialah benda neh dicanangkan gah bagai macam larh cukai prepaid tue hapus terus. Padahal ia cuma tangguh je. 

Kalau larh aku berpeluang muncul di tv3 dalam slot buletin utama yang juga impian aku, confirm aku akan cakap kerajaan neh bodoh piang. Sendiri buat keputusan sendiri tangguh dan sendiri suka ahti bila orang puji diri sendiri prihatin. Tak ke itu nama nya bodoh piang? Maaflah kerajaan, kerana di negara neh ada rakyat jujur macam aku. Sekian.

Tengok video bawah neh yer 
 


Kalau video gagal loading klik sini.


Ameno : Bodek 1malaysia.