Untuk pertanyaan/iklan/berita sila hubungi saya disini orderonline2010@gmail.com.

Mahal nya kos pentadbiran PTPTN.

Mak aiii.

Kos pentadbiran dia kemain dasat lagi tue der. Mahal gile tue. Dasat siot. Ini namanya membunuh ! Ini siyesss.. 

kah kah kah

Aku bukan peminjam PTPTN. So aku taktahu nak ulas sebagai peminjam. Tapi sebagai orang luar aku leh ulas pandangan aku jek kot. Lihat dokumen kat bawah neh. Yang dah tersebar dekat dua hari. 



Korang nampak tak highlight kuning tue? Good. Nampak kan? Sekarang neh aku selalu dengar peminjam2 complaint bab riba / bunga / faedah = kerajaan sebut sebagai kos pentadbiran. Sekarang neh aku dah faham kenapa depa dok complaint2. Memang banyak tue der. Siyes banyak.

Bagi aku mustahil pula kalau nak menguruskan ptptn neh tanpa mengeluarkan kos pentadbiran. Tapi aku tetap heran kenapa ia banyak sangat der. Ini idea aku je lah. Sekadar idea..

1. Pandangan aku ialah, kenapa tidak kakitangan kerajaan sendiri yang uruskan ek? Jimat sikit kos pentadbiran kan? Kakitangan kerajaan kan ramai? Takan untuk suruh dorang uruskan kos pentadbiran jadi masalah pula? Hanya perlu tambah satu jenis kerja je. Bukan susah mana pun kalau boleh dipratikkan betul2.

2. Dan kalau tak boleh juga nak lambakkan kerja neh kepada kakitangan kerajaan [err selama neh yang uruskan pinjaman ptptn neh sapa, pihak ketiga ka? aku taktau] kenapa perlu tinggi sangat kos yang dikenakan terhadap peminjam ? Itu baru merujuk kepada seorang peminjam. Bukan ber-orang2 lagi. Kalau ber-orang2 peminjam, maka banyaklah kos pentadbiran yang ptptn boleh raih. 

3. PTPTN dapat wang dari pembayar cukai kan? So.. apa kata kerajaan wujudkan satu mekanisme yang mesra kepada pelajar, mesra untuk pembayaran semula tanpa perlu menyusahkan ptptn.

Sia2 jek charge orang mahal2 kalau last2 lepas belajar depa takmo bayar sebab marah or berdendam, tak dapat kerja, mahal dan etc2. Yang rugi tetap PTPTN. Bukan orang lain pun. Tapi aku tak galak lah orang jangan bayar lepas pinjam. Dah pandai pinjam kena bayar lah der. Orang lain pun nak sambung belajar gak der. Bai.

Ameno : Kereta kancil secondhand lepas dah..

The 13 Coolest Things To Have Ever Happened Onboard AirAsia Flights

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...