Untuk pertanyaan/iklan/berita sila hubungi saya disini orderonline2010@gmail.com.

TOP 5 : Menteri paling tak buat kerja tahun 2012.

Hari neh last day of 2012.


Macam tak percaya pun ada. Sebegini cepat masa berlalu. Aku rasa macam baru semalam je masuk tahun baru 2012. Tahu2 jek hari neh dah nak masuk 2013. Cepat gile. Orang kata semakin mendekati kiamat, semakin cepat masa berlalu. Yeke? Aku pun tak sure benda neh betul ke tak. Hehe.

Tahu kah anda sebagai rakyat, ini la masa untuk kita memberikan penilaian mengenai menteri2 kita? Kita ada hak itu kerana kita rakyat yang mereka jaga. Bila kita dapati mereka gagal menjaga dan mentadbir negara dengan betul, kita layak mengadili mereka. Tanpa larangan. Of course.

Untuk tahun 2012, berikut adalah 5 menteri paling tah hapa2 PRESTASI dorang. Yang sebenarnya aku nak cakap bangang dan bodoh. Tetapi kerana aku harapkan menteri2 tersebut baca artikel neh maka aku gunakan perkataan tak buat kerja. At least takde la mereka jauh ahti dengan aku lepas baca penilaian aku terhadap mereka. 

Pehhhh

kah kah kah 

Tempat kelima dan keempat.

Jamil Khir dan Mashitah Ibrahim



Tahun 2012 memang tahun terburuk Jamil Khir. Dia kantoi skandal penyelewengan wang zakat. Prestasi dia sebagai menteri agama sangat teruk. Dia juga mempolitikkan masjid. Tetapi dia juga individu yang bising cakap dalam masjid tak boleh berpolitik.

Jangan bohong !

Bagi mereka yang mendengar khutbah jumaat di masjid negara dan masjid putrajaya sangat2 tahu banyak kali khutbah2 tersebut diselitkan unsur2 politik yang mencela pemikiran pembangkang. Bahkan majlis fatwa, JAKIM dan kementerian digunakan untuk mengatakan apa2 yang berkaitan pembangkang ialah salah, haram, sesat dan berdosa.

Ini ka peranan menteri agama? Hello Mashitah dan Jamil Khir. 

Kalau korang ada otak, ada akal, sebelum korang marah pembangkang baik korang pergi hapuskan majalah mangga. Lepas tue korang wujudkan peraturan khas untuk artis2 muslim malaysia. 

Bahkan korang akan sound tv3 agar jangan keterlaluan dalam menjaja hiburan. Silap2 korang akan tahan Aznil Haji Nawawi sebab tak henti2 suruh budak menyanyi. Mungkin juga korang akan denda Awie disebabkan kelab malam dan araknya.

Itu yang korang kena jaga dan tumpu. Bukan pasal politik pembangkang. Apakah peranan menteri agama sebenarnya? Untuk mengatakan apa2 yang bn buat ialah betul dan pr salah?


Owh kalau gitu, tak payah susah2 jadi menteri. Cukup la jadi seorang penyokong tegar. Tugas yang begitu mudah itu tak perlukan sesiapa untuk jadi menteri.

Tapi bila dah jadi menteri, pegang perkara2 yang berkaitan agama, kena jaga perkara2 yang berkaitan akidah dan ditugaskan untuk menjaga kebajikan umat islam, maka sila la bertindak sepertimana nama tugas anda.  

Apa? Lebih baik fitnah PAS dan PR dalam kolum khas di sinar harian. Atau bodek Najib 24jam? Itu jek kemampuan terbaik ko Mashitah Ibrahim? 

Kesian ko, jadi menteri untuk buat kerja2 seperti neh. Ini skop kerja2 seorang menteri yang bertanggungjawab jaga agama kah? Ini kah masalah terbesar umat islam di Malaysia? Tumpukan seluruh perhatian kepada PAS semata2? So hanya PAS je yang perlu diberikan perhatian? Jadi kenapa tak tukar nama JAWATAN kepada menteri yang menjaga hal ehwal PAS?

Sudah la Jamil Khir kantoi kerana menggunakan duit zakat untuk bayar kos guaman, lepas tue kata umat islam yang suka meminta [yang miskin/terdesak] ialah tamak dan boros? Gila. Yang meminta itu pun tak hingin nak meminta. 

Tapi kerana mereka dah layak diberikan bantuan, maka bagi je la. Ini ketetapan dan hukum Allah swt. Allah swt tak bising ko pula melebih2. Rujuk sini. 

Lepas tue nak salahkan orang kristian sedangkan pusat zakat yang membiokrasikan bantuan zakat di Malaysia. Sudah la. Kalau hidup menyusahkan orang, lebih baik mati. At least korang berdua tak menyusahkan orang yang hidup. Oke tak cadangan aku?


Tempat ketiga.


Ahmad Maslan. 

Korang tahu tak dia neh seorang menteri? Kalau tatau maka ketahui la individu neh ialah seorang timbalan menteri di jabatan perdana menteri. Najib Razak yang lantik dia pada tahun 2009. Tahu tak apa kerja dia? Tah. Yang tue aku tatau.

Tapi ya dia seorang menteri yang mana aku taktau skop tugas dia apa. Yang aku nampak dia ke hulu ke hilir sebagai ketua penerangan UMNO. Asal cakap depan press, mewakili UMNO. Asal muncul paper, mesti pongpang2 pasal UMNO dan DSAI. 

Asal nampak muka dia mesti dia sedang bercerita pasal UMNO, DSAI dan PR. Owh oke. Kita ada seorang menteri yang kita tatau apa skop kerja dia dan bila kita nampak dia buat kerja [kekonon nya le kan] mesti kerja2 dia tue lebih banyak menyentuh benda2 yang babitkan UMNO, DSAI dan PR.

So perlu kah rakyat malaysia bayar gaji seorang timbalan menteri yang lebih banyak menyentuh isu2 mengenai UMNO, DSAI dan PR berbanding rakyat malaysia? Apakah kita bayar gaji dia untuk dia bercerita pasal UMNO, DSAI dan PR melebihi dari menjaga kebajikan rakyat Malaysia?

Mungkin kah jawatan dia ialah timbalan menteri di jabatan perdana menteri yang mempunyai skop kerja menjaga umno dan mengutuk dsai dan pr setiap masa? Jadi begini la wang cukai dihabiskan setiap tahun? 

Tempat kedua.


Timbalan perdana menteri malaysia. Muhyiddin Yasin. 

Tahun neh banyak skandal membabitkan TPM. Bermula isu susu basi. Ramai pelajar2 sekolah masuk hospital kerana keracunan susu 1malaysia. TPM bertegas mengatakan susu itu oke. Heh, 0ke?

Sepertimana TPM bertegas mengatakan pendidikan di Malaysia antara yang terbaik. Sekolah kerajaan mahupun universiti. Tapi anak dia sekolah mana? Anak2 menteri bn lain pula bagaimana? Yang tue aku nak tahu. 

Lebih2 lagi Universiti. Adakah bn juga menghantar anak2 mereka ke sekolah kerajaan yang terbaik dan ke universiti malaysia yang terbaik? Kita kan terbaik berbanding USA dan UK, kan? 

Jangan lupa ini la mulut yang mengatakan pas terpesong. Ini juga mulut yang mengatakan rakyat malaysia kena rajin. Jangan malas. Jangan bergantung pada subsidi. Respon TPM bila kita komplain harga barang naik.

Sorry. Takde sesiapa hingin kan susbidi ko tue. Tetapi bila kita dah bayar untuk sesuatu, kita juga berhak dapatkan sesuatu sebagai ganti apa yang kita dah beri. Itu konsepnya disini.

Dan sorry sekali lagi. Nak cakap pasal ISLAM belajar cermin diri. Aku tak layak cakap pasal ISLAM sama sebijik macam kau. Amek cermin telek muka. Kita nak kata orang menyeleweng, sesat, tersasar dari landasan islam, dah cukup bagus dan betul kah kita? Adakah amalan kita selari dengan islam untuk menjadikan kita cukup bagus menilai orang lain?

Ko sendiri tak betul. Bukan suruh ko jadi sempurna untuk tegur orang tetapi kalau nak cakap pasal orang sekalipun pastikan benda tue benda betul bukan benda fitnah macam yang ko sedang buat sekarang neh.

Prestasi TPM tahun neh memang buruk dan teruk. Tiada apa2 kebaikan yang ko buat untuk rakyat malaysia pun. Bahkan dekat2 akhir tahun neh pun ko terkantoi bila mana sejumlah pelajar di sarawak terpaksa berhimpit di sebuah bilik sempit semata2 untuk belajar. Rujuk sini.

Ini ka kerja menteri pelajaran malaysia? Kalau nak politik 24 jam dan taknak buat kerja2 kementerian, baik ko letak jawatan sebagai menteri dan jadi MP sepenuh masa macam Ibrahim Ali. At least orang tahu dia neh takde kuasa nak buat apa2 berbanding ada kuasa tapi tak buat apa2. Loser beb. 

Tempat pertama.    


Rais Yatim. 

Maaf, prestasi dia bukan paling terburuk sebenarnya tetapi kerana dia sangat2 scandalious menjadikan dia di tempat pertama.

Yang paling memalukan isu logo kemerdekaan tahun 2012. Dengar cerita logo bertukar setiap minggu? Apsal masih tak nampak logo bertukar pun? Hello, sekarang dah 31 december 2012 oke. Bukan 31 ogos 2012. Heh.


Itu tak masuk lagi bab lagu kemerdekaan. Tolong la. Janji ditepati? Dalam lagu kemerdekaan yang asal pun kutuk pasal PR. Ini sikap seorang menteri kah? Tahu la ko yang gubah lirik lagu tetapi perlukah sebegitu teruk?

Nampaknya seorang menteri pun tatau beza apa itu kerajaan dan apa itu parti politik. Kalau dia faham takan la dia buat lirik lagu mengutuk pr dalam lagu kemerdekaan. Teruk. 

Yang menjadi tanda tanya terbesar aku ialah apakah peranan menteri2 di Malaysia sebenarnya? Adakah mereka dibayar gaji untuk bodek BN? Adakah itu skop kerja mereka? Bukan kah sepatutnya kita yang ditadbir oleh mereka, menjadi tajuk utama? Kenapa hanya BN je di sana sini yang mereka jaja? 

Tiada apa2 polisi yang kesemua menteri di atas gubal, ubah ataupun apa saja untuk kebaikan rakyat. Tiada sesuatu yang besar untuk kita ingat, kenang owhh ini bagus neh. Menteri sekian2 buat dan aku terima kebaikan dari polisi tersebut. HARAM. 

Apa yang mereka buat?

Contohnya Rais Yatim. Baru2 ini dia diperlihatkan menyokong akta menyekat kebebasan ber-internet. Bahkan dia juga gagal mengira dengan betul. Yet, dia seorang menteri. Ya, menteri di malaysia.


Pelik?

Don't be. Itu bukan pelik mana pun. Kita bahkan ada kes yang lebih pelik dari itu disini. 

Di malaysia, yang terlibat dalam rasuah, skandal dan penyelewengan akan diberikan jawatan seperti Ali Rustam dan Isa Samad. 

Setakat RM40juta tue apa la sangat. Kita ada Nazri Aziz untuk olah ayat bagi menghalalkan perkara tersebut oke.

Di malaysia, jika PM minta maaf, itu maksudnya kita kena maafkan dia untuk jadi muslim yang baik [baik?] dan undi mereka lagi untuk pru akan datang.

Di malaysia, setakat mencuri berjuta2 tue apa la sangat dengan mencuri beras untuk seorang dua makan. Penjara setahun di penjara yang takde tiang dan had ruang untuk politician dan penjara bertiang untuk penjenayah kecil, ia pemandangan biasa yang bias.

Ya ya, kalah la kau banyak kali, terlibat la kau dengan apa2 skandal pun, rilex sudah. Untuk kau, senator kan ada. Jangan merajuk. Samy Vellu, Koh Tsu Koon dan apa nama? Ezam Nor? Dan siapa lagi? Namakan aje. Menjaga ahti kau nampaknya wajib.

Meh2, kerajaan malaysia ada banyak duit untuk bayar gaji senator dan untuk rakyat malaysia, kerajan sudah tidak mampu tanggung beban subsidi oke. Jap. Subsidi datangnya dari cukai dan kerajaan mengeluh seolah2 macam keluar duit poket sendiri pula?

Takpe. Rebate untuk smartphone kan ada. Subsidi je takde duit. Untuk benda merepek tak tentu hala macam kpop, duit sentiasa ada oke. Sebab tue kita cipta rekod bangang buat bendera dari makanan. Terlalu mewah sampai makanan pun jadi bahan permainan. 

Kalau la kita diberikan borang untuk menilai prestasi menteri2 kita, mao semua dari mereka tak sanggup baca apa yang kita bakal tuliskan. Walaupun ada yang akan memuji mereka tetapi percayalah untuk dapatkan lebih dari separuh membalon mereka di malaysia, bukan kerja yang susah oke. 

Berani tak menteri kita risikokan diri untuk biarkan rakyat mengkaji prestasi kerja lue? Heh. Bai. 
JUAL SEKALI, UNTUNG BERKALI2, DAPATKAN FORMULANYA DISINI